Welcome to

Welcome to

Wednesday, September 30, 2009

Ganska knapp seger men skönspel + se på fan

Goddag alla kära Gunnrare :-)

Vi vann igår. Med sena mål men vi vann. Men framförallt, äntligen spelade vi riktigt bra och vi borde gjort mål tidigare. Jag tänker framförallt på en par lägen för Fabregas och ett par för RvP.

Wenger menar att vi var lite trötta efter Fulham men att Olympiakos var tröttare och därför sprack deras nolla i slutet. Nikopolidis var otroligt bra i målet men fick också många avslut lite väl nära sig. I alla fall en seger till och det är bra gött att de kommer.

Se på fan. Jag undrar om Dave i själva verket är nån form av Wenger-insider-kompis. Såg ni hur vi spelade igår? Clichy och Eboue slickade linjen vilket gjorde att Arshavin och Rosicky spelade nära bakom RvP. Vi formade en pilspets framåt med dessa 3 herrar som gjorde att Arshavin var strålande bra. Fabregas såg bättre ut än på mycket länge. Rosicky har samma spelgeni som Arshavin. Song slet som det djur hans roll är att slita som. Diaby, nja sådär, jag kan inte vänta på att få se Nasri i den rollen istället. Precis såhär tycker jag Arsenal ska spela. Vi skapar drivor av chanser. Rörelsen är underbar att skåda. Motståndarna vrider och vänder på sina huvuden för att hitta vem de ska markera. Rosicky, Arshavin, Fabregas, RvP och Nasri i attack. CLichy och Eboue tvingar motståndarna att bevaka kanter också. En hoper av spelare med en fantastisk känsla för fotboll. Kan vi bara täcka upp bakåt för dessa och Wenger fortsätter att låta höger och vänsterforward kliva in i plan blir vi mycket mycket bra. Och då har vi Eduardo, Bendtner, Vela, Wilshere och Walcott kvar att krydda det hela med om det skulle behövas. Va.....vilket gäng. Det enda frågetecknet jag ser är Song. Han är bra...visst...men killen kan inte spela och springa så här mycket i 60 matcher. Vem ska täcka upp för honom? Denilson troligen....med bruten rygg och tveksam kvalitet. Ramsey? Nej han är inte defensiv. Jag tänker inte tjata om någon bristfällig transferaktivitet hos Wenger men där borde han köpt en spelare. Det kan ingen bestrida.

Men nu får vi låta pojkarna vila tills på söndag. Vi och dom ska njuta av idel segrar på senare tid och ett stort lyft gällande spelet igår. Det var idel goda tecken. Bra spel, Cesc såg glad ut och var bra, Arshavin såg glad ut och var bra, Manonne verkar vara bra, mittbackarna stabila, RvP gjorde mål, Eduardo hoppade in, Rosicky håller (peppar peppar). Vi fokuserar på allt detta positiva idag va? Sen tänker vi inte på att Olympiakos antagligen inte är ett speciellt bra lag.

Gunners!!! 

//swearse

Tuesday, September 29, 2009

Dags för Olympiakos

Dagens innehåll:
  • Denilson bröt ryggen och Bendtner kör bil, eller inte.
  • Wenger sköter sitt jobb?
  • Ny taktik av Dave, vem han nu är.
  • Inför Olympiakos
Aftonbladets rubriker är kul omän osanna och framförallt överdrivna. Vem trodde man kunde vara borta 10 veckor och sen spela fotboll efter en bruten rygg, det kan man naturligtvis inte. Denilson har drabbats av en "small fracture" och blir borta ett tag. Lugna er Aftonbladet. Och lugna er Aftonbladet, Bendtner krockade och blir borta en match. En kraschad lyxbil var Er bedömning kära journalister. Nja........

Profit means I am doing my job säger Wenger. Nja, det betyder väl snarara att du inte har spenderat de pengar som det finns tillgång till. Om det är dåligt eller bra är upp till varje enskild person. Jag anser att det är bra att vi inte behöver en sugar-daddy som pyntar in pengar till priset av vår själ. Men å andra sidan tror jag vi behöver världsklassspelare för att bli världklass. Det räcker inte med bara eventuella världsklassspelare. Så sköter Wenger sitt jobb? Vi får väl se i maj 2010.

En läsare har förslag på en uppställning. Jag tycker den ser intressant ut. Tänk på att den är genrell alltså inte med tanke på kvällens match. Jag tror han tänker så här:

                 Almunia
Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy
                   Song
            Fabregas - Nasri
                  Arshavin
               RvP- Eduardo
Rätta mig om jag har fel Dave, men jag tycker det ser intressant ut. Sagna oc Clichy fyller på på kanterna så där blir inte så tomt som man tror. Även Arshavin eller någon av våra forwards kommer att söka sig till kanter för att göra sig spelbara. Om sen Dave har tänkt sig exakt de spelarna vet jag inte. Det finns ju Rosicky, Bendtner och Walcott också.
Vad tycker ni?

Inför Olympiakos
Jag kan inte påstå att jag vet mcyket om dem. Mellberg spelare väl där. Den gamle brasilanske storstjärnor Zico är väl tränare. Hur de spelar, vilka som är bra och så vidare har jag ingen aning om. Men Mellberg i mittförsvaret ska väl inte vare en omöjlig uppgift precis. Grekiska lag brukar dessutom ha svårt på bortaplan.

Hur Arsenal formerar sig vet jag inte. Inte som Dave vill i alla fall. Det är jag säker på. Men frågan är om inte Wenger är lite självsäker och kanske släpper in nån av Ramsey och Wilshere. Jag undrar om det inte blir lite reserv idag. Jag tror så här:

                Mannone
Eboue - Silvestre - Vermaelen - Clichy
                   Song
            Fabregas Ramsey
Arshavnin                    Rosicky
                   Eduardo

Kanske inte, men jag tror Wenger roterar lite,

Nu gäller det dock för Arsenal att visa lite kvalitet. 3-2 bort Standard var dåligt, 4-0 mot Wigan var imponerande men tack vare starka fasta situationer och en gigant i Vermaelen. 1-0 mot Fulham var en kombination av rent flyt och en vass Mannone. Så nu vill jag få se lite tempo, glädje och ett spelsystem som faktiskt fungerar. Framförallt vill jag se att man använder sig av Arshavin för en gångs skull. En av världens bästa spelare måste få vara med mer än att lalla omkring på vänsterkanten. Om han nu ska utgå därifrån, fine, men så då till att få med honom in i plan.

Matchen visas på TV6 från klockan 20.00. Kommenterar Bosse Petersson eller om han är inblandad på något vis får vi en jävla massa antiArsenal-propaganda men det får vi leva med. KukBosse!!

Gunners!!!

//swearse
            

Monday, September 28, 2009

Lite lugnare idag men pessimistisk

Till och börja med vill jag rekommendera alla att läsa Myles Palmers inlägg om ett Arsenal som spelar helt fel. Arshavnin missbrukas på vänsterkanten. Bendtner missbrulas på högerkanten. Diaby tvingar Fabregas att gör jobbet för 1,5 personer. Diaby är för fan inte bra. Sluta spela honom. Song sliter men saknar kvalitet. Detta är Myles Palmers åsikter, och jag håller med. Vi är ett hyfsat bra lag. Men vi blir katastrof om vi väljer spelare på fel position och spelar dåliga spelare som i bästa fall vore backupspelare för Arsenal. Jag vet....jag är lite bitter men det ser svårt ut. Jag vill nog ha en uppställning med Arshavin i mitten istället för på kanten. Han kommer aldrig till bra lägen. Får jag komma med ett förslag, klart jag får, det är min blogg. Startuppställning:

             Almunia
Sagna Gallas Vermaelen Clichy
           Song/Denilson
      Fabregas   Arshavin
RvP/Walcott           Nasri/Rosicky
        Bendtner/Eduardo

Denna uppställning skulle ge Arshavin mer boll med mer möjligheter och inte bara bryta in i plan eller gå på inlägg. arshavin är för bra för att spela på kanten. Den kan inte fortsätta på detta viset. Som det ser ut nu tror jag inte varken Arshavin eller Fabregas spelar i Arsenal nästa år.
Man kan smälta att Wenger inte värvar för vi har ett bra och talangfullt lag som han verkligen vill ge chansen. Fine. Men spela då laget på bästa sett. Håll inte på att exprimentera med de bästa spelarna i laget. Låt Arshavin och Fab vara motorer. Låt Bendtner vara i boxen, låt Eduardo vara i boxen. Nej, jag är missnöjd. Detta fungerar bara med nöd och näppe just nu och kommer att rasa så småningom.

Lite andra nyheter då. Arsenal gör goda affärer ekonomiskt. Jag hoppas det leder till kvalitet i laget också.
Jag vänta med spänning kring nyheter om varför inte Eduardo spelade eller hur det står till med William Gallas.

Inför Olympiakos imorgon.

Gunners!!

//swearse

Sunday, September 27, 2009

3 poäng men bedrövligt

Jaha. Det blev 3 poäng. Mannonen var otroligt bra. Gallas var otroligt bra men blir kanske borta ett tag eftersom han blev överkörd av ett tåg ett par gånger.

Ingen annan var bra tycker jag. Fabregas var oroväckande dålig. Massor av felpass. Däremot kämpade han hårt. Arshavin såg allmänt missnöjd ut och var inte alls bra. Inte alls. Genrellt bjöd alla på en mängd chanser och hade inte Mannone gjort en "galenmatch" hade vi förlorat med 4-0. RvP hyllar stämningen och kallar den broderlig. Ja du. Syskonkärlek kan man kalla det då för inte fan var det positiv stämning igår. Det syntes tydligt.

Jag tänker inte skriva en lång blogg idag för det här var oroväckande. Det som var riktigt riktigt bra var att vi vann trots att vi spelade riktigt riktigt dåligt. Det kan vara avgörande. Men det viktiga är om vi spelar bättre eller om det bara är så här bra vi här. Jag är orolig. Väldigt orolig. Men som sagt jag vill inte skriva mer för jag tänker inte riktigt klart idag.

Vi hörs imorgon igen.

Saturday, September 26, 2009

Inför Fulhamn

Hej.

Trevlig helg på er. Min började fantastiskt med After Work, Caipirinha och trevligt sällskap. Göttigt värre.

Nu Arsenal, vi ska inte köpa Chamakhkhkhkhk. Wenger säger:
"We have plenty of strikers. Eduardo has made a recovery and Nicklas Bendtner has extended his contract; that means we have strikers."
 I alla fall i  Januari men man vet ju inte. Om någon liten cunt springer in och hugger benet av Eduardo igen eller liknande. Själv tycker visst att en striker, en äkta spets hade varit bra. Jag vidhåller att RvP inte är den spets vi behöver och Bendtner håller kanske inte topp topp klass, Eduardo är likt RvP ingen target men enligt mig bättre på positionen.

Wenger förklarar också varför han inte bränt sin budget. Han menar att vi slog Wigan med 4-0 utan Arshavin, Nasri, Walcott, Djourou + ett par till och det betyder att vi är tillräckligt bra. Nja, vi får väl se.

Nu vidare mot dagens händelser. Fulham, det är derby. Det kan vara så att det inte är det hetaste derbyt precis men derby är det. Jag är laddad.

Fulham
Fulham har de senare åren haft en tät defensiv. Det ser sämre ut i år med vi får se om Hodgsons pojkar får ihop det igen. I mittlåset har de ju den ständigt Arsealryktade Brede Hangeland. Så bra är han faktsikt inte, då skulle nån annan köpt honom. Hans längd kan dock försvåra Arsenals försvar vid fast och vid attack. Annars har jag inte mycket att säga om laget. De har inga superstjärnor precis. Andy Johnson ka vara farlig. Två svenskar som troligen inte får spela. Nja, ganska ointressant lag, Fulham. Förutom namnet. Fulskinka....haha.....kul. Men Hodgsons organisation och tydlighet gör ändå att laget har potential attt stänga matcher.

Arsenal
Fabianski, Almunia borta. Lite oroväckande men tur att vi möter så många lag på rad nu som ändå inte anfaller så ofta. Nasri spelar såklart inte. Walcott är tveksam. Kanske vi får se något av honom men jag tvivlar. Dock hoppas jag verkligen att vi får se Arshavin. Då Wenger öppnat för att RvP är småskadad kanske frontlinjern kommer bestå av Arshavin, Bendtner och Eduardo. Spännande. Det gäller för Arsenal att ha speed i benen så att vi får ett tifigt mål. Då vinner vi nästan alltid, speciellt mot de sämre lagen. Så kom igen ös på. Som vanligt lägger jag upp en blandning av den uppställning jag hoppas och tror Wenger väljer:

                   Mannone
Sagna  Gallas  Vermaelen  Clichy
                     Song
          Fabregas  Rosicky
Arshavin                      Eduardo
                 Bendtner

Nu tror jag att RvP spelar och Ed hamnar på bänkar. Likaså tror jag att Rosicky sitter på bänken och Diaby startar. Vi får se.

Gunners!!

//swearse

Friday, September 25, 2009

Fredag -dagen innan match, det gäller att inte förhasta sig

Det gäller att inte förhasta sig. Så här dagen innan match känner man hur det pirrar i kroppen och spänningen ökar inför nya utmaningar. Men som sagt. Det gäller att inte förhasta sig. Under dagen kommer det dyka upp nyheter och diskusisoner kring eventuell uppställning. Själv avvaktar jag med det tills imorgon och fokuserar på lite annat under tiden.

Ashavin verkar var frisk. Kul, han är kanske den mest ovärderlige spelare vi har nu när Cesc går och muttrar lite. Kan vara bra med fler som tar ansvar för då kanske Cesc blir glad igen.

Just nu suktar jag även efter lite nyheter om Nasri. Han ska vara tillbaka i oktober så han borde väl börja träna snart hoppas man. Han är också viktigt tror jag. Vi kan alltså ha Fabregas, Denilson, Song, Nasri, Rosicky, Diaby, Ramsey, Wilshere och (Arshavin) tillgängliga på mitten. Då gäller det att prestera. Det vore bra.

På tal om på väg tillbaka så unge herr Walcott redo igen. Wenger menar att han nog inte spelar på lördag men Walle själv vill spela, i alla fall hoppa in. Och han vill starta på tisdag. Vi får se hur det blir med det.

Små tveksamheter kirng RvP:s fysiska hälsa finns också men det tror jag är mest för att skydda honom mot en eventuell kortare speltid. Han är så beskyddande vår käre Wenger.

Bordeauxs president har klagat på Wenger och menar att affärerna kring Chamakhkhkh inte gått sjysst till. Wenger i sin tur uppmanar till presskonferens tillsammans för att reda ut det. Väldigt dramatiskt och ovanligt av Wenger. Så det kanske inte är sant då. Ordet "slams" används i engelsk media lika mycket som "chock" används i svensk media. Och väldigt väldigt väldigt sällan är det någon "slam" eller "chock" att tala om. Media är ett ganska stort skämt ganska ofta. Men det är en annan diskussion.

Eller förresten det är det inte. Jag skriver vad jag vill så jag ger media en känga. Jag tycker de har två alternativ. Antingen vill de vi ska betrakta dem som nyhetsinformatörer och journalister eller vill de att vi ska se dem som underhållare. de kan inte vara båda. Om ajg ska läsa en tidning vill jag veta om det är ren skit jag läser om än underhållande eller om det är reportage och fakta som de verkligen tagit reda på. Att tex Aftonbladet använder taxichaufförer i Barcelona för att kommentera Zlatans prestationer är ingen annat en pinsamt och fucking utfyllnad. Så det så.

På tal om Barcelona så undrar jag varför om det nu är så Cesc vill gå dit. Han får ju inte spela. Det måste komma skador på Iniesta eller Xavi för att han ska vara aktuell.  Vill han ha det så? Nej, jag tror det är något annat som spökar.

Vi hörs igen imorgon med en inför rapport.

Gunners!!

//swearse

Thursday, September 24, 2009

Arsenals spelsystem - min analys

Jag tänker inte på något vis påstå att jag är någon kunnig taktiker med lång meritlista. Men som sagt, det här är min blogg och där är jag den allvetande guden :-)

Så jag ska göra ett försök att analysera Arsenals nya spelsystem 4-3-3

Grundläggande
Att spela 4-3-3 är ju såklart en offensiv uppställning. Men inte nödvändigtvis blir det så. Tex så används de yttre fowardsen som yttermittfältare vid försvar. Vilket kan leda till att spelsystemet snarare liknar 4-5-1, vilket inte alls är speciellt offensivt.

Arsenals offensiv
För att 4-3-3 ska fungera är det essentiellt med långa anfall annars blir det en 4-5-1 uppställning. Är bollen i anfall till vänster måste den högra ytterforwarden gå in i plan så att man alltid har två forwards runt boxen. Dynamiken kirng detta är det viktigaste. Vi ser i början av säsongen att Arsenal ibland har svårigheter med detta. Bendtner och Arshavin blir mer yttrar än forwards och Van Persie blir alldeles för ensam på topp.
Mittfältarnas uppgift blir att såga sig igenom den första försvarsmuren hos motståndarna och hitta passningsvägar fram till forwards. Problemet vi ofta ser är att forwards som egentligen ska komma i fart och få passning av mittfältare har istället själva bollen på en kant. Överlapp av våra ytterbackar kommer och inlägg på en ensam Van Persie leder ingenstans. Jag tror det är därför Diaby spelar så mycket just nu. För varken Ramsey, Fabregas eller Rosicky är spelare som gör sin gubbe. Diaby gör sin gubbe och ger ytterforwards chansen att löpa och finna den luckan som ges när nästa gubbe ska attackera Diaby. Tyvärr är Diaby ganska ojämn och inte helt given, Nasri kommer att bli perfekt där och Arshavin skulle också kunna ha den rollen. Men Wenger anser Arshavin alldeles för målfarlig för att ha honom i en spelfördelande roll. Kanske rätt.
Grunden är alltså ett högt tempo där ytterforwards flyttar fram och tillbaka mellan mittposition och sin kantroll. Oerhört viktigt. Mittfältare behöver dra sina gubbar, ta skott och agera målfarliga för att lyfta motståndarens mittfält och skapa yta för våra forwards. Ofta ser man 3 Arsnel-forwards mot 6 eller fler försvarande spelare. Då vår mittfältare ligger runt den box som motståndaren skapar. Våra mittfältare måste in och luckra upp denna yta.
Att vi kör fast har gett oss drivor av frisparkar som Vermaelen och Gallas tagit väl hand om. Hade de inte gjort det hade vi legat illa till.

Försvar
Ett stort problem med denna uppställning. Som jag nämnt tidigare hamnar ytterforwards ofta i någon form av mellanpostion mellan att försvara och anfalla. I ett 4-3-3-system är det ytterforwards och striker som ska jag och stressa bollhållare. Ofta missuppfattas det som om ytterforwards ska hjälpa ytterback men så är det oftast inte. Utan den defensiva mittfältaren, Song oftast, ska ge understöd till den ytterback som är under press. Någon av de andra mittfältarna täcker ytan framför backlinjen. Tänkbart då är att man blir sårbar för snabba sidbyten av bollen. Song får gigantiska områden att täcka upp och ibland är de andra mittfältarna inte överens eller för lata för att hjälpa till hem. Låt mig ge ett exempel:
Anfallande Wigan har bollen till höger och attackerar Clichy, Song stöttar upp och förhindrar attacken där. Wiganmittfältare kommer i djupled mitt i plan, varken Fabregas eller Diaby följer med utan Vermaelen och Gallas får en ytterligare spelare att ta hand om. Vips är det 3 Wigan anfallare runt eller i boxen och bara 2 Arsenal-backar för Song är ute på kanten. Det är alltså oehört viktigt med hård disciplin i ett 4-3-3-system.

Sammanfattning
Tillskillnad från ett 4-4-2-system där rollerna är ganska tydliga så blir ett 4-3-3-system mer beroende av spelares taktiska kunskaper och framförallt disciplin. Spelarna måste kunna läsa var understödet behövs och varifrån hoten kommer. Man skulle alltså kunna säga att 433 är ett ganska rörigt system. Fördelen är att det är rörigt även för motståndarna. Spelare blir oerhört svårmarkerade i ett 433. Motståndarens ytterback har ytterforward men lämnar över till mitback när forward går in i plan och så vidare. Är man kreativ, löper och letar luckor så finns det alltid i ett dynamiskt fungerande 433. Barcelona är väl det lag som har mallen just nu.

Det var min analys. Kom med egna kommentarer om ni så önskar.

Gunners!!!

//swearse

Wednesday, September 23, 2009

Seger över WBA och de unga är imponerande

Sådär ja. Där bankade vi ut WBA ur Carling Cup. Som alltid intressant att se de unga i Arsenal prestera på en högre nivå. WBA var bra. Helt klart ingen lätt macth. Och med tanke på Thomas beteende var de ganska heta eller kanske bara han. Wenger säger detta om Thomas:

Thomas was a little bit impulsive, very talented, sometimes nervy and impatient as well, because he had a lot of talent.

Man kan väl av detta utläsa att killen var rätt jobbig att ha och göra med. Samtidigt som han vara talangfull men ojämn. Het igår var i alla fall och det förstörde kvällen för WBA.

Vi fick se ett stabilt mittbackspar i Senderos och Silvestre, eller i alla fall ett mittbackspar. Vi släppte till en hel del chanser men det var inte mittbackarnas fel utan som Wnger uttrycker det. Ett rsultat av vår tokoffensiva inställning. Jag tror fortfarande ett sådant system kommer att ge negativa effekter mot bra lag.

Det är egentligen inte mycket att säga om matchen. Wilshere är underbar men något naiv och het ännu. Ramsey kommer att bli pure quality. Cookalong är en utpräglad defensiv mittfältare. Något vi behöver om han bara blir bättre och utvecklas. Watt, Traoré och Sunu är ett konstant hot med sin speed.

Som vanligt har vi lite svårt att få hål på motståndare men Watt samlade upp en retur och stänkte in ettan lagom innan paniken skulle börja sprida sig. Skönt. Vela petade in ytterligare en retur lite senare. Där ser man nyttan att skjuta utifrån. Heta anfallare och hyfsade skott ger mål. Något Fabregas, Rosicky, Nasri, Arshavin är väldigt duktiga på och borde utnyttja mer.

Påtagligt är att Vela är snäppet över många av de andra. Han har en svår situation. Han är bättre än reserverna men har inte lätt att slå sig in i laget. Han befinner sig lite i ingemansland. Han är säkert orolig för sin framtid.

2-0 mot ett bra WBA och med ett utpräglat reservlag är bara att vara nöjd med. Nu ser vi fram emot helgens derby. Det är ju trots allt det. Nyheter och uppdateringar inför detta kommer i veckan.

The Guardian har statistik som bevisar att United får tilläggstid när de ligger under men inte när de leder. En form av bevisning på fördelar hos domaren. Argumenten att motståndarna maskar då United jagar och det skulle vara en anledning till mer tilläggstid då Utd ligger under håller i teorin. Men då Guardians statistik visar att samma fenomen inte inträffar när det gäller Arsenal, Liverpool eller Chelsea utan Utd är enskilt utmärkande är det helt enkelt bevisat. Domarna fuskar till Manchester Uniteds fördel. Bedrövligt men inget nytt. United är en instutition i engelsk fotboll och jag tror helt enkelt att det indirekt ger fördelar. Jag skulle aldrig påstå att domare medvetet försöker ge Utd mer tid men det sitter i grundläggande förhållningssätt att Utd är bättra än alla och då ser man till att det blir så. Domarna kanske behöver en psykisk utvärdering för att verkligen döma matcher istället för att döma på det sätt man är van vid att döma. Jag skulle kunna uttrycka det som om att domare har fått en ovana att döma på ett visst sätt och kan inte frångå detta. Nån annan psykkunnig får förklara bättre än mig.

Nåväl. Full fart mot helgen. Imorgon kommer en analys av Arsenals spelsystem. Nytta, svagheter, styrkor, frågetecken och mina egna personliga fucking åsikt. Precis som allt annat på denna blogg.

Gunners!!!

//swearse

Tuesday, September 22, 2009

Inför WBA + lite tankar

God tisdag på er alla.

Då var det dags för Carling Cup, en cup som Arsenal använder hedersamt för att testa yngre förmågor eller hålla liv i äldre. (Silvestre). Vissa klubbar använder den till att rädda sitt anseende för att kunna påstå att de har vunnit en titel ändå. Men nej, Carling Cup kan nog inte räknas som en titel. Jag tycker inte det i alla fall. Låt mig förklara.
Argument 1: Precis som jag skrev ovan är inställningen till cupen så olika att nivån inte blir jämn.
Argument 2: Alla lag i position 10 och uppåt är inblandade i FA-cup, Premier League och någon form av Europa spel. Det finns inte utrymme att prioritera Carling Cup också.

Men som jag skrev igår. Nyttan med cupen för vår del ska inte underskattas och när Arsenal spelar är jag på tårna oavsett sammanhang.

Wigan
Wigan har  från förra året Premier League erfarenhet och har startat denna säsong i Championship som en kanon. 6 vunna och 2 oavgjorda + en nolla i förslustkolumnen. Det är imponerande även om det är i Championship. Slutsatsen av detta är att det är en ganska bra lag vi möter. Min inställning har alltid varit att det är svårare att möta ett topplag i medgång från ligan under än ett bottenlag i motgång från samma liga. Den inställningen borde innebära att det är en riktigt tuff match. WBA har absolut möjligheter att rubba ett ungt Arsenal. Jag vet inte vilka som brukar spela i Wigan nu för tiden men spelare som Roman Bednar, Scott Carson, Jonathan Greening tyder ändå på en viss erfarenhet och kvalitet. Se upp Gunners.

Arsenal
Vill ni höra Wenger prata match gå på Arsenal TVonline eller kan ni som är fattigare än mig tjuvtitta på ett fritt klipp på Arsenal.com men där får ni ingen intressant info.
Laget är svårt att tippa. Dels för att Wenger har uppgett att vi ska få se vissa spelare men inte om det är från start eller inte. Dels för att formationen inte är uppenbar men jag antar att Wenger kör vidare på en 4-3-3 version, Annat vore ju dumt om "a-laget" kör på det. Jag får väl göra ett tappert försök. Jag tror dock inte att Merida spelar som många andra uppger. Jag vet att han ska spela U20-VM med Spanien med start den 24e september. Borde han inte ha åkt iväg redan då? Jo, jag tror det.

               Szcensny

Hoyte  Senderos  Silvestre  Gibbs
               Ramsey
        Watt      Randall
Wilshere              Traoré
                 Vela

Den här uppställningen kan vara helt åt pipan, men man måste ju försöka. Att Senderos och Silvestre spelar är jag nästan säker på. Och Gibbs, Wilshere, Ramsey. Sen ska vi får se Vela, men frågan är om det är från start, resten är mest relativa chansningar och jag vet. Ramsey är ingen defensiv mittfältare så kanske vi får se Cookalong eller vad han heter där istället och Ramsey på en annan position. Det blir nästan mer intressant än matchen att se uppställningen.

Silvestre: Usch. Jag vet att han är en Arsenalspelare nu och att han ska få all support. Sure. Men jag kan fortfarande inte förlika mig med att vi plockar en avdankad Unitedspelare som inte ens är bra. Jag har bara svårt för det och det är min sak att tycka. Jag hade hellre sett Bartley i den rollen. Ah fan, jag hade hellre sett vem som helst i den rollen. Så tycker jag.

Intressant ska det bli att se Senderos dock. Han gjorde en reservlagsmatch förra veckan och han var bra. Jag såg faktiskt matchen. Undra på att min sambo tycker jag lägger för mycket tid på Arsenal. Hoppas min son kommer förstå mig bättre. Var var jag, jo, Senderos. Denne stackars man som har den unika förmågan att alttid se olycklig ut, nu borde han till och med vara lite olycklig. Hoppas dock han kan rycka upp sig och spela bra för Senderos är en hyfsad back om han är i form, och vi behöver en hyfsad mittback i form.

Det blir nog en svår match och WBA kommer att vara taggade för i historieböckerna syns det inte att Arsenal spelade med ett B-lag. Skalpen kan tas och till skillnad från Arsenal är Carling Cup en bra tävling för WBA att mäta sina krafter i.

Matchen går att se på diverse tvivelaktiga streamar som jag inte vågar länka till då man aldrig vet vilka som fungerar. Det går också att se efter 11 på ArsenalTVonline om man orkar vara uppe. Jag tänker nog sova då, min nyfödde också hoppas jag.

På återseende imorgon boys, då tjatar vi om matchen och lite andra grejer. Missa inte spelsystemanalysen på torsdag. Lika bra ni lägger till sidan i favoriterna. För jag kommer bita i och skriva tills ni läser.

Gunners!!!

//swearse

Monday, September 21, 2009

Måndagsnyheter

Vist känns det som en lång tid till nästa helg. Jag tror att behovet att få häng på toppen är så stort att spelarna nu är otåliga värre för att spela in nya poäng till Gunners.

Visserligen är det Carling Cup match på tisdag men knappast något som påverkar seniorerna. Missförstå mig inte, jag älskar att se våra unga kanoner spela skiten ur fullblodsproffs. Det blir inför matchen imorgon och allt. Så tro inte att den inte känns viktigt, den tillhör bara en annan kategori av matcher.

Wenger förklarar det något taskiga tabelläget som ett resultat av tufft spelschema och tuffa bortamatcher. Jo, visst så är det väl. Men kolla United. De har mött oss och City men ligger bra till och då har de ändå fått stryk mot........Burnley var det va? Det blir hårt i år så det går inte och skylla på annat. Aston Villa är med, City hänger på. Liverpool, Chelsea och United ångar på som vanligt. Hottentottarna har lyckats knipa några poäng och man anar att Everton kommer att öka succesivt. Så det går inte att skylla på något i år. Det gäller att ta alla poäng man kan. Van Persie säger att United vann förra året för att de slog alla 10-20 lagen i alla matcher. Jag tror det fínns en poäng där. Storlagen slår varandra lite till höger och vänster. Och nyper man bara en del poäng av topplagen och slår alla andra är man med. Problemet är väl bara att topplagen blir fler och då krävs det mer och mer.

Rosicky är tillbaka. Ja, det verkar så. Men hallo, killen har spelat 3 halva matcher. Så över ån är vi ändå inte ännu. Men det är skönt om han funkar. Speciellt som Cesc ser sliten och allmänt sur ut. Nasri och Rosicky på innermittfältet känns inte alls dåligt om Cesc behöver avlastas vilket jag tror är nyckeln till hans framgångar. Cesc får bära ett oerhört tugnt ansvar, både på plan och som kapten.

Diskussionen kring medvetna frisparkar är på tal igen. Wenger menar att FA borde ta i med hårdhandskarna och hjälpa till i frågan. Jag själv tycker att man får lära spela så snabbt att ingen hinner foula dig och tycker snarare att det hade varit skönt om några Arsenalspelare hade tagit en frispark på mittplan ibland istället för att låte kontringarna hagla mot oss. Naturligtvis finns det gränser, Wigan var på gränsen. Det kan vara en ytterligare orska till Cesc bistra min. Stryk hela matchen kan inte vara särskilt roligt. Undrar om han längtar till ett varmt och "mesigt" Spanien?

Måste också skriva ett par ord om Manchester-derbyt. Vilken jävla match. Jag tror aldrig jag sett United släppa till så mycket skitchanser. Foster skulle bli Englands nya keeper enligt Ferguson, knappast va. Och Ferdinand................luktar alldeles för mycket på blommor nu för tiden. Idiot. Hoppas de gör likadant mot oss. Nu vann de i alla fall på typiskt United-manér men City är inte så bra som siffrorna visar. De borde inte varit nära igår, de borde inte slagit oss och de var illa ute mot Blackburn. Jag tror de rasar när Moneybayor och Robinho börjar slåss och Tevez blir crackluder åt nån annan agent.

Ok, det var allt för idag. En lång skrivelse om spelsystemet kommer på torsdag tror jag. Missa inte det. Match imorgon!!!!

Gunners!!!

// Swearse

Sunday, September 20, 2009

Arsenal - Wigan 4 - 0 + lite annan skit

Okej. Jag är inte en person som ska skriva matchreferat. De flesta har sett matchen och har man inte det kan man läsa ypperliga matchreferat på andra sidor, exempelvis Svenskafans. Däremot tänker jag kommentera insatser och mina tankar kring resultatet.

Jag börjar med en hop av negativa ting så vi kan avsluta glatt. Så läs vidare, jag är ingen superpessimist som bara vill klaga.

Det är oroväckande hur oroligt det blir när vi är under press. Vi verkar inte riktigt lita på vår egen defensiv. Dessutom slarvar vi och blir ganska naiva vid uppspelningar vilket skapar onödiga situationer emot oss. Alla våra spelare sticker på kontring direkt och då gäller det att sätta de första passningarna annars sitter vi i skiten. Och det tycker jag vi gör lite för ofta. Tur att Wigan var så dåliga, hade det varit Gerrard och Torres hade vi haft en 4-4 match igen. Wenger menar i sin presskonferens att detta är priset man får betala för en så offensiv och kreativ spelstil, vilket jag kan köpa. Men då funkar den spelstil inte 100-procentigt och verkligen inte mot riktigt bra lag.

Sedan menar jag att vi måste ha lite mer kyla när vi kommer i lägen. Ta Van Persies läge då han tar ner bollen på bröstet och skickar den utanför. Vi är 3 gunner mot målvakten. Va fan. Ta det lugnt och gör mål. Jag tror det kallas composure i England. Det saknar vi i Arsenal, Arshavin har det hoppas han kan dela med sig.

vad är det för fel med Fabregas. Han är arg, dålig och trött. Något står inte rätt till.

Nåväl, 4-0 är ju grymt göttigt. Vi håller nollan, perfekt. Vi gör 4 framåt, perfekt. Vermaelen är ett tydligt bevisat på varför fans envisas med "in Wenger we trust". Vem trodde att detta rovdjur dessutom hade en vass vänsterfot och en spänt som slår Kennet Andersson :-) Han är i alla fall ett fantastiskt tillskott på alla plan och all heder för detta ska Wenger ha, förutom Vermaelen själv då. För övrigt tycker jag att vi måste hitta ett smeknamn till Vermaelen, det är förvirrande varje gång man ska stava namnet.

Clichy var riktigt bra igår. Härligt att se. Vi behöver hans speed och recovery-förmåga. Han är den ende i laget som kan vinna boll vid egen hörnflagga, slå en passning och sen själv ta emot bollen vid nästa flagga. Box to box-player in my ass. Clichy is a flag to flag-player. Bra, mycket bra. Han måste bara begränsa sig själv och ta kloka beslut.

Wenger ger också media en släng av kritik när han menar att vissa spelare kommer undan med vad de än gör och vissa hängs ut i media direkt. Jag antar att detta är nån form av efterspel av Eduardo-grejen och att Arsenal anses gnälliga i allmänhet. Men jag håller med Wenger. Spelare som Rooney, Gerrard och Lampard kan alltid tackla som svin, bete sig som svin och kasta sig till höger och vänster men ändå hyllas som passionerade. Hmm........kan någon se den gemensamma nämnaren. Engelsk media suger balle och det får vi leva med.

Avslutningsvis: Intressant med Peter Hill-Wood och Stan Kroenke på läktaren ihop. Man undrar vad som är på gång. Wenger har sagt att detta är året som avgör hans youth policy. Vinner vi inte nu kanske det händer grejer. Ekonomin vänder ju också.......................

Okej, ha det så bra. Ska försöka klippa gräset idag om min nyfödde son tillåter mig att vara frånvarande några minuter. Nån får gärna kommentera mina inlägg. Annars forstätter jag skriva i blindo ändå. Så det så.

Och förrsten. Fan va gött med 4 - 0. Vi har ett skönt schema framför oss så det är bara att spela in poäng så får vi se vad det leder till.

//swearse

Saturday, September 19, 2009

Inför Wigan

Dags för match gubbar. Först lite snabba nyheter.

Wenger öppnar för en värvning av Chamakh i januari och säger också att det var nära att vi värvade honom redan nu. Killen går gratis efter säsongen så ska vi värva honom i januari ser jag bara 2 möjligheter till detta. 1. Vi är med i titelracet men saknar spets i mitten av vårt 4-3-3 och då kommer Chamakh.
2. Det är något annat lag, enligt rykten Juventus, som tänker köpa spelaren så vi måste köpa honom innan nån annan gör det. För Wenger vill verkligen ha honom.

Wenger fortsätter att prata och menar att i och med vårt goda spel mot Manchesterlagen har vår "belief" höjts. Typiska Wengerord och vilken pajas som helst borde ju förstå att vår "belief" skulle vara mycket högre om vi faktiskt vunnit matcherna. Jag tror tvärtemot Wenger att dessa förluster alltid sabbar våra unga spelares tro på detta Arsenal.

Wenger påpekar också att han tyckte fansen gick för långt då de buade ut Eboue förra året mot Wigan. Jag håller med men tycker också att det ska påpekas att buandet mot Eboue snarare var en reaktion på ett Arsenal som inte dög. Tyvärr fick Eboue ta smällen, men med tanke på hur många smällar han slänger sig undan kan han vara värd en känga.

Målen sprids på många lagmedlemmar och det är bra tycker Wenger och det tycker jag också. Men gärna hade jag också haft en Drogba eller Rooney som alltid gör mål också. Nej naturligtvis inte någan av just de asen men den typen menar jag.

Laget
Då vissa spelare inte riktigt visat att de är i form eller kämpar skulle jag vilja se detta lag:

                           Mannone
Sagna   - Vermaelen    -    Gallas   -   Gibbs
                             Song
                Fabregas      Rosicky
Van Perse                               Eduardo
                         Bendtner

Att inte spela Rosicky för att starta honom långsamt tycker jag är fel. Va fan. Är killen hel och bra ska han spela. Det är ingen förening för fysisk terapi vi sysslar med. Spela bästa laget. Håller inte Rosicky så ut med honom. Jag gillar Ros, missförstå mig inte, men han kan inte vara skadad alltid, så bra är han inte.

Clichy petar jag inte för att vila honom utan snarare för att han varit dålig, ge Gibbs chansen då. Nu skyller jag inte allt på Clichy utan även på att han inte får bra hjälp. Jag ska diskutera detta i en blogg om spelsystemet vid ett senare tillfälle.

Wigan
De har en ny tränare, Roberto Martinez, som har infört ett offensivt och spelglatt spelsystem i Wigan. Det är väl roligt. Man har också hävdat att man inte åker till Emirates för att försvara sig. Bra. Laget har dock bara plockat 6 poäng på 5 matcher så så jävla bra går det kanske inte ännu.

Sammanfattning
Om Arsenal gör en godkänd prestation vinner man matchen. Om det är som ryktena säger att Wigan tänker anfalla vinner vi nästan garanterat så vida inte defensiven viker ner sig fullständigt igen. Arsenal är ett av världens bästa lag på anfallsfotboll så i en öppen fotbollsmatch är det antagligen bara Barcelona som slår oss. När vi har problem är det när lag styr oss och försvarar disciplinerat. Förhoppningsvis kan vi idag få den boost som efterlystes innan matchen mot Standard Liege.

Allt utom en seger mot Wigan hemma är underkänt är min grundläggande tanke.

Matchen visas på Canal + Sport 1, kl 16.00

GUNNERS!!!!

//swearse

Friday, September 18, 2009

Busy Fredag, dagen före match

2009-09-18
En ganska händelserik fredag för både mig och Arsenal. Mycket jobb för mig för ovanlighetens skull så det blir en soft blogg idag. Men det händer grejer för Gunners också.

Van Persie spelar på lördag om han blir uttagen, vilket han naturligtvis borde bli. Fast helst på högerkanten och Bendtner eller Eduardo i mitten. Men antagligen ser Wenger något i Bendtner på högerkanten som inte jag ser. Så fort Bedtner hamnar i mitten skapar han lägen, till skillnad från VP som är grymt bra men ingen targetplayer. i vilket fall som helst, en friska VP är en tillgång för Arsenal.

Arshavin, Almunia är inte tillbaka dock och den övriga skadelistan Nasri, Fabianski, Walcott och några fler är fortfarande borta. Senderos är på väg tillbaka deån "skada" eller snarare petning ur truppen. På tal om Arshavin skriver den legendariska Myles Palmer att allt talar för att Arshavin och Fab inte spelar i klubben tll sommaren. En negativ men bra artikel. Läs mer själva.

Fabregas hyllar lagets moral efter Standard-matchen och menar att det är inte svårt att tro på att detta laget skulle vända matchen. Men det är just detta jag har problem med i dagens Arsenal. Varför ska vi alltid tro att vi kan klara uppgiften i motgång? Vi borde klara uppgiften innan motgång och ha medgång för vi är the Arsenal.

Adebayor is a wanker. Han är verkligen det. Han förstår ingenting av sin 3 matchers avstängning och borde genomföra ett test av utvecklingsnivå. Eventuellt kan han tvångsintas på grund av förlorat existensberättigande. Idiot. Spelarnas kapning av Ade haglar. Song och Cesc kapar honom bland annat. Ade kommer att gå till historien som den mest idiotiska spelaren någonsin. Vilket totalt fån han är. Knappt värd att hata men hata honom tänker jag göra. Alltid.

En genomgång inför Wigan kommer imorgon och annars rekommenderar jag Arseblogs Arsecast för vidare information/underhållning gällande Arsenal.

På återseende

//swearse

Thursday, September 17, 2009

Okej, lite Gunners...

2009-09-17

Om det här ska vara en Arsenalblog antar jag att det behövs lite snack om Arsenal. Själv har jag varit en Arsenalsupporter sedan jag var kapabel att supporta. Ca 25 år alltså. Bloggen ska handla om Arsenal så here we go:

Vi vann igår. Det var ju bra. Det såg ju stabilt ut. Nej, inte direkt va? jag vet att man inte ska dra gigantiska växlar av en match. Men det är onekligen så att Arsenal har väldigt många såna här matcher de senaste säsongerna. Vi släpper in mål från alla håll och från egentligen helt ofarliga situationer. Samtidigt kämpar vi som vanligt med "the last third" som Wenger så gärna uttrycker det.

Nåväl matchen: En katastrof start. Eduardo din klant. 0-1. Domarn din klant 0-2. Matchen har knappt börjat. Det är sånt som händer men inte för många gånger va?
Senare så kämpar vi med att skapa chanser men vi skapar förvånansvärt lite med tanke på motståndet. Jag tänker egentligen inte göra något matchreferat så låt mig fatta mig kort. Vi spelar egentligen skit hela matchen. Hade väl varit ok om vi vunnit ändå men efter en sådan start hoppas man på lite kamp. Kamp är dock inget vårt Arsenal står för, envishet ja, talang ja, men inte kamp. Inte ännu. Det tror jag behövs. I alla fall lyckas vi göra 3 baljor. 1 snyggt av Bendtner, han måste få vara centralt annars är det illa. Jag tycker han är på gränsen redan och utanför sin naturliga position håller han inte. 2 Vermaelen. Va ska man säga. 1-1 i domarmisstag är det enda som rättfärdigar det målet. Dåligt av domare. ett mål som kan få mig att gå i taket om det kommit åt andra hållet. 3 Eduardo. Jag blir alltid förvånad när hörnor får komma till spelarnas fötter. Borde ingen nicka innan dess. Antingen anfallare elller försvarare. Knäppt

Sammanfattning: Skitmatch. Vi vann, bra. Du börjar vi om och mördar Wigan i helgen. Rosicky spelade, dålig, men bra att han spelar. Hoppas han gör det i fortsättningen annars får hans karriär i Arsenal avslutas. Han har fått chanser. Jag är inte negativt inställd, tro inte det, men han måste spela mer än 10 matcher på 3 år.

Okej. Mer alldaglig blog imorgon. Man måste börja någonstans.

Jag vet, det ser för jävligt ut.

2009-09-17
Jag vet, det är början på en blogg. Give me some slack. Jag har för fan ett arbete att sköta också. Åtminstone delvis.

Det här blir en fantastisk Arsenal-blog. Jag lovar. Åtminstone för mig för jag kommer att hålla med om varenda jävla ord på den här bloggen.Gunners!!!

//swearse