Welcome to

Welcome to

Saturday, August 7, 2010

Cesc has spoken + det är match också

Nu har Cesc talat och vad han har sagt kan ni läsa här på Goodplaya eller här på Arseblog.

Kontentan är att Cesc är ärlig. Han uppger att var "lockad" att spela för Barca, det förstår jag. Men att Arsenal inte ville sälja till underpris. Det förstår jag också. Han är också noga med att påpeka att han är professionell och att han naturligtvis kommer att göra sitt bästa för Arsenal eftersom han älskar klubben.

Var finns då problemen i detta?

1. Vi kommer tyvärr att få leva med ett konstant flöde om när Cesc ska gå till Barca-snack. Så fort vi närmar oss december kommer Barca-fittorna basunera ut sina DNA-repliker igen och allt startar om på nytt. Det är sjukt tröttsamt och ger bara en tråkig stämning i allmänhet.

2. Även om Cesc säger att han kommer att ge allt osv så måste jag ändå påpeka att i en motgång, säg en förlust i premiären mot Liverpool så tror jag Cesc åker hem slår näven i soffbordet och är sur för att han inte fick gå till Barcelona. Det är inte en gynnsam situation.

3. Cesc är kapten och med tanke på att han antagligen inte hade spelat för klubben om det var helt upp till honom kan man fråga sig hur vettigt det är. Samtidigt som det såklart hade varit förnedrande för honom att ta bindeln. Jag tycker inte man ska göra det heller men det känns inte helt ok att ha en kapten i Arsenal som helst vill spela för en annan klubb. Blir det inte svårt för de andra grabbarna att lyssna på en kapten som officiellt inte vill vara här. Kan detta verkligen fungera?

4. Jag tycker det skulle löst sig på ett mycket bättre sätt. Wenger visste redan innan VM att han inte tänkte sälja Cesc, Cesc visste det också och de kunde gått ut och sagt det i media. Tydligt. Det hade till och med varit bättre om Cesc ljög och sa att han inte hade en tanke på att lämna Arsenal. Nu kommer Cesc så fort han gör en dålig match få kritik för att han har tankarna på annat håll. Efter den här sommaren kommer alla att betrakta honom lite som en utdömd spelare som egentligen tillhör nån annan. Lite på samma sätt som att Gallas aldrig blev en i gänget, fast ändå inte som Gallas men ni fattar kanske poängen. Tänk er att vår kapten ska stå i omklädningsrummet och tala om att vi ska ge allt för Arsenal. Som spelare hade jag gått och pinkat istället och tänkt: "Skit ner dig Cesc, du vill ju inte ens spela för Arsenal så säg inte åt mig vad jag ska göra". Det tankesättet kan ge oss stora problem. Och jag tror Wenger är orolig för detta. Han vet att Cesc-projektet kan spricka innan jul.

Vi står inför en säsong som är väldigt viktig och förutsättningarna är inte bra. Vår kapten är i gungning, vi har bara en beprövad mittback och 2 oprövade kort. Vi har fortfarande ingen målvakt. Det känns inte bra det här. Inte alls.

Förutom dessa problem är jag sjukt irriterad över att vi kommer att spela premiären utan Cesc och utan van Persie. Eventuellt utan Song och Diaby också då de fortfarande är skadade. Vi kommer alltså att inleda borta mot Liverpool med ett kraftigt försvagat lag. Tycker ni det känns ok? Antagligen inte. Som sagt. Det känns inte bra det här.

Ok. Ikväll möter vi Legia och det är ju i alla fall ett lyft. ett lyft på så sätt att man kan koncentrera sig på fotboll och inte allt annat som sker eller inte sker. Tydligen så har Arshavin skadebekymmer också vilket ger oss ännu mer oro innan premiären. Vi får se ikväll om han är aktuell eller om det är så illa att han inte kan spela.

Nej, jag skriver inte mer nu. Jag blir bara bitter......Vi ser fram emot match och så tar vi nya tag imorgon.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment