Welcome to

Welcome to

Thursday, November 5, 2009

AZ + Arshavin and Cesc is pure quality

Sådär ja. Nu bankade vi ett Koeman-jag-vill-inte-spela-fotboll-a-la-Alladyce-lag. det var skönt. Det är som vanligt helt och hållet avgörande att vi gör första målet och rätt tidigt. Då öppnar sig motståndarna och då kommer spelare som Arshavin att krossa dem. Arsha hade 3 assist igår och var fantistiskt bra. Precis så som han ska vara. Hans uppgift är framåt. Bakåt ska han bara täcka lite yta på vänsterkanten. Låt honom göra det snälla supportrar. Arsha är ingen Viera, han kommer inte att slita så och till skillnad mot Diaby spelar han inte på en position som kräver detta. Nu kan jag ju inte låta bli att diskutera lite Diaby. Jag försökte vara öppen och se vad hans styrka är igår. Igår tyckte jag han var bra. Stark, en och annan tackling, mål osv. En bra match av Diaby och jag är inte den som inte kan erkänna när jag har fel. Diaby var bra igår, jag tycker fortfarande inte han alltid bör starta men jag tycker inte heller att han är värdelös. Det är intressant att se hur han gör det svårt för sig. Han dribblar ofta sin gubbe men varje gång han gör drabbas han av någon form av ivrighet eller övermod och försöker en omöjlig passning eller att dribbla vidare. Kanske kan han lära sig...........överbevisa mig gärna Diaby. Arsenals bästa går före mina egna fälttåg.

Cesc var otroligt vass framåt igår. Vilka avslut. Första målet var precis det vi saknar i mång matcher. Enkelt, effektivt och plötsligt sitter vi i förarsätet. Cesc andra mål påminner om en klinisk avslutare. Cesc kommer sällan ren med målvakten men igår märktes inga tendenser till detta. Vinkla kroppen mot bottre stolpen och smack upp i första hörnet. Perfekt.

Det verkar som om jag är helt fel ute med det mesta av mina åsikter. Nasri var verkligen inget vidare igår. Han gjorde mål men det var nog nästan det enda. Jag får väl skylla på att han inte är matchtränad ännu + notera. Han spelade på en av ytterpositionerna och det är inte riktigt bra för honom. Vi får väl se var han hamnar.

Annars spelade Rosicky litegrann, det är bra. Hoppas han inte fick någon förslitningsskada från sina 10 minuter igår. Eduardo spelade. Han behövs också nu. Det är bara att hoppas att de håller sig hela och att Walcott och Bendtner skyndar sig tillbaka. Vi behöver en bred trupp.

Vi kan väl konstatera att Arsenal mer och mer liknar en vinstmaskin som äter upp sämre motstånd. Något vi helt saknade förra året. Ett styrkebesked som är mycket glädjande. Det kan verkligen bli vårt år. Vi måste bara konkurrera i de stora matcherna också sen kan de gå hur bra som helst. Ett orosmoln är ju alla skador och det faktum att Song lämnar för spel i Afrikanska mästerskapen. Den som lever får se.

Jag måste också kommentera gårddagens resultat i allmänhet. Liverpool ligger sjukt illa till nu och Barca som säkert klarar sig men som onekligen klöddat till det lite i sin grupp. Detta gläder mig oerhört, inte för att jag tycker speciellt illa om lagen, förutom Liverpool ibland, men för att 2 av mina närmaste håller på antingen Barca eller Liverpool. De brukar ofta hävda att Arsenal inte riktigt tillhör en av de stora, hur nu en Liverpoolare kan tycka så när de inte vunnit nånting på 15 år förutom en turlig CL-buckla. I alla fall. Jag önskar dom all välgång men i fotbollsvärlden får det gärna svida lite i deras kaxiga själar.

Arsenal då. Jo vi är väl i praktiken klara. Räknar man matematiskt så har väl Liege och Olympiakos i teorin en chans att ta oss men så kan vi nu inte tänka. Nu är det bara Wolves borta kvar innan vi går i ett moln av tråkighet, ovisshet, meningslöshet och antiArsenal uppehåll igen. Men till helgen möts Chelski och Manure och vinner vi mot Wolves så tar vi antingen in på en av dem eller båda. Oavsett är vinst i helgen perfekt.........som alltid.

Gunners!!

//swearse

2 comments:

  1. vad är det jag skådar? är det en gnutta optimism ;) tycker dock att nasri inte var så dålig..han glimtade till med sina säregna dragningar men visst märktes det att han varit borta i 6-7veckor

    ReplyDelete
  2. Realism inte negativism :-)

    //swearse

    ReplyDelete