Welcome to

Welcome to

Friday, November 6, 2009

Kroenke, rotation och Cesc Fabregas

God fredag

Wenger har inte mycket att säga om Kroenke. Och varför skulle han göra det? Om Kroenke tar över så kan Wenger själv bestämma om han vill jobba under honom eller inte. Om Kroenke inte tar över fortsätter vi som vanligt. Wenger styr ändå inte utfallet. Men man kan väl misstänka att eftersom Kroenke är upptagen i styrelsen samt att Hillwood sålde av sina egna aktier så är Kroenke allmänt accepterad. Till skillnad från en skum-maffia-fet-och-ful-och-otrevlig-Usmanov.
Det roliga med Wenger är att han beskriver en tydligt hierarkisk ordning i Arsenal ungefär som våningsplan. En ledarmodell som idag är förkastad av de flesta organisationer. Han är väl fostrad i en gammal skola kan man tänka.

På presskonferensen jämförs Cesc Fabregas med Ronaldo eller Messi vilket jag tycker är helt befängt. Cesc är mittfältare. Inte alls samma spelstil. Måste man jämföra honom så snackar vi Lampard, Gerrard, Xavi eller Kaka. Och jag håller emd om att Cesc är het. Vad är det? 7 mål och 11 assist eller nåt sådant. Det beror visserligen en hel del på att han övergett sin dirigentroll och nu fokuserar på avslutande tredjedelen. Jag tror ju att Arshavin skulle göra det lika bra och att Cesc skulle kunna ta över Diaby-rollen istället. Men vill jag se den förändringen? Nej, inte just nu. Så länge Cesc är så pass produktiv som han är, är det klart han ska spela där. Nya projekt kan vi ta senare när maskinen börjar hacka lite. Just nu är det bara att njuta.

Tillbaka till fotboll. Man kan hylla vår offensiva mångsidighet denna säsong. Jag tror att en stor anledning till att vi slår de sämre lagen och inte får tråkiga oavgjorda (peppar peppar) är att vi gör mål på många olika sätt. På fasta situationer, på skott, på frilägen, på väggspel. På många olika sätt alltså :-) Det gör att motståndare som Blackburn, Fulham, eventuellt Wolves exempelvis inte kan stänga matcherna för oss längre. Vi har alldeles för många alternativ. Vår stora uppgift är bara att konstant vara uppfinningsrika och försöka.

Ibland får jag kritik för att vara negativ. Själv försöker jag se mig som en realist istället. Vi har inte precis slagit något lag av värde ännu den här säsongen så jag förstår inte varför man inte bör ta det i beaktande. Wenger verkar faktiskt hålla med när han säger att vi bara har tagit första steget. Ja, det går bra nu, ja, det ser bra ut för framtiden, ja, detta kan bli Arsenals år. Men vi är i november nu så det är faktiskt tidigt att säga att detta är en bra säsong.

Det verkar också som om Wenger inte tänker chansa med att rotera mittbackar. Jag är kluven. Visst är det bra att köra samma backar för att inte riskera poängtapp. Alla poäng är livsviktiga i denna liga. Men samtidigt....vad gör vi med 2 matchotränade mittbackar om något händer med våra ordinarie. Riskerar vi inte poängtapp flera matcher i rad då istället. Nja, vad tycker ni?
Annars blir det mer om matchen och våra möjligheter imorgon. Fokus bör liga på vår match även om det är lockande att fokusera på att vi kan ta in 2-3 poäng på antingen båda eller ett av topplagen.

På återseende

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment