Welcome to

Welcome to

Thursday, November 26, 2009

Vem ska spela var?

Idag blir det en liten diskussion kring vilken spelare som ska spela var. Vi har ett par postionerna som dels på grund av skador är osäkra, och del på grund av positionen i sig inte är given.

Vänsterback: Det här blir en tricky one för Wenger. Fördelaktigt hade varit att spela exempelvis Sagna där och Eboue som högerback. Men hur motiverar han det för Traore? Silvestre kan han alltid övertyga om att han är backup för central mittback och inte vänsterback. Men Traore? Om 2 vänsterbackar är skadade och han ändå inte får spela kan han ju lika väl packa och dra iväg. Att inte spela Traore mot Chelsea är som att tala om för Traore att han inte är önskvärd i Arsenal. Men gör inte det någonting, men jag undrar hur Wenger tänker.

Striker: Vela, Arshavin, Eduardo eller Walcott? Vela eller Arshavin är nog de seplarna som liknar VP mest. Båda möter gärna boll och väggar sig vidare. Eduardo vill helst och är bäst på att lurpassa i boxen och Walcott ska löpa i djupled. Walcott är rent av dålig på att möta boll, hålla boll och fördela vidare. Så¨ska Walcott spela spets krävs en bollmottagare jämte honom. Walcott som spets skulle alltså kräva att vi måste byta spelssystem. Vela är ett bra alternativ i allmänhet men lille Vela mot Terry och Caravalho mot Chelsea känns övermäktigt. Inte nödvändigtvis för storlekens skull men orutin kommer att göra att de tar bort honom. Med det argumentet skulle jag vilja se Eduardo till vänster och Arshavin i mitten. Arsha har rutin att hålla bort Chelsea, han kan ta emot bollen vända om och fördela den till en Eduardo som smugit in från kanten eller en Walcott eller Nasri som stuckit bakom backlinjen till höger. Det är mitt solklara alternativ. Nu är jag ganska säker på att det blir Arshavin-Eduardo-Nasri, vilket ändå känns som ett ok alternativ.

Jämte Cesc: Vem ska spela bredvid Cesc? Nasri, Rosicky, Ramsey, Denilson eller Diaby? Diaby är skadad så han går bort direkt. Rosicky tror inte jag har tillräcklig fysisk närvaro för att spela mot Ballack, Essien, Lampard så han går bort. Ramsey är bra och talangfull men pallar inte heller stå emot rutinen hos motståndarna. Alltså är mitt val Denilson. Matchotränad. Ja, men väldigt smart spelare som tänker både hemåt och framåt. Man såg tydligt att han förflyttade bollen mycket snabbare än både Ramsey och Diaby mot Standard. Jag tror att ramsey är en större talng men för färsk. Nassri skulle också göra rollen riktigt bra men jag tror han spelar längre upp i banan mot Chelsea.

Vi får se.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment