Welcome to

Welcome to

Tuesday, February 2, 2010

Dagen efter

 Hej

Naturligtvis vill jag inte att Cesc ska lämna. Det jag menar är att jag förstår om han gör det. Han är en av världens absolut bästa mittfältare och får spela med Denilson. Han har varit trogen Arsenal i väldigt många år utan att få något ut av det. Han måste ju tröttna någon gång. Cesc är en intelligent kille. Han förstår att vi inte är bra nog och undrar säkert som vi varför han inte får bra spelare omkring sig när det är fullt möjligt. Jag är ingen förespråkare av tokköp a la City och Chelsea. Jag menar inte heller att man ska förköpa sig som United och Liverpool.  Jag förespråkar inte tt vi ska köpa Upson, Dzeko, de Rossi för 100 m£. Jag önskar bara att vi täpper till luckor där förstärkningar behövs. Om alla är friska är detta vår uppställning enligt mig:

               Almunia
Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy
                 Song
            Cesc-Diaby
  Nasri/Rosicky  Arshavin
              van Persie

Jag tycker det är ett riktigt bra lag. Exakt vilka som ska spela kan man diskutera. Clichy har varit kass sista 3 matcherna men är precis tillbaka från skada. Kanske ska Walcott eller Bendtner in om de är i form. Men de frågor jag ställer mig är framförallt? Är Diaby tillräckligt bra för att vara förstaval? Hur ser back-up-spelarna ut. Vi har Eboue på högerbacken, Gibbs som vänsterback. Cambpell och Silvestre i mitten. Mittbacksreserverna är inte bra nog helt klart. reserv till Song är Denilson, aldrig i livet att det duger. Alternativ till Diaby är Ramsey, Nasri, Rosicky eller Merida. Tvärr är ingen av dom nån box-box mittfältare, alltså ganska svaga ersättare. Alla nämnda mittfältsreserver är snarare alternativ till Cesc än till hans partner.

Framåt sen har vi Bendtner, Walcott, Vela och Eduardo. Walcott och Vela har mcyket att bevisa. Bendtner är ingen storspelare och Eduardo har aldrig övertygat även om han har haft otur.

Jag tycker alltså att vi har en bra trupp men att den absolut behöver kryddas. Framförallt för att klara av skador som alltid kommer, det går inte att undvika. Vi behöver alltså inte nödvändigtvis köpa de största stjärnorna men vem föredrar inte Milner, Palacios, Ireland med flera hellre än Denilson. Jag nämner dessa spelare just för att de inte är storstjärnor. De är bra spelare i bra lag. Borde inte vi också ha sådana reserver.

Jag vill inte tokvärva bort vår själ, jag vill bara ha hyfsade alternativ. Varför ser alla utom Wenger detta?

Hoppet känns fortfarande långt borta. Det börjar talas om bouncing back mot Chelsea. Jag kan fortfarande inte se hur det ska vara möjligt på Stamford Bridge. Hade vi varit nära mot United, City och Chelsea tidigare kunde man hoppas. Men i alla matcherna har vi bara vikit ner oss direkt. Varför skulle det ändras? Jag tycker vi kan sikta på ett oavgjort resultat och sedan efter det satsa på att ta upp jakten. Det verkar passa oss bättre.

Såklart inga värvningar i sista sekund heller. Men det var nog inte att förvänta. Intressant är att Wigan snodde den omtalade Moses. Ska bli intressant att se hur det blir med den killen.

Som ni förstår är jag fortfarande bitter och besviken. Fortfarande mest på Wenger eftersom man faktiskt har respekt och tillit till den mannen. Men sen visar det sig att det inte riktigt stämmer. Och såklart. Denilson borde bara försvinna. Jag vill inte ha spelare som inte ens försöker.

Det sköna är att vi har ett tag att smälta United och ladda upp för Chelsea. Vi måste försöka se ljuset i tunneln. Kommer vi 3:a och går långt i Champions League är det fortfarande en bra säsong även om Wenger gärna vill få oss att hoppas på mer. Undrar vad Cesc och Arshavin tycker om Wengers målsättning?

Gunners!!

//swearse

3 comments:

  1. Kolla Sagnas senaste insatser mot bättre motstånd och inse att killen inte levererar. När de släpper kanterna fria och buntar in folk i mitten för att stänga Arsenals enda anfallsvapen kommer Sagna med inlägg som en 14is skulle gjort bättre. (Ja, jag e oxå fortfarande bitter efter söndagsmatchen). Jag tycker Eboue håller fan så mkt mer klass än Sagna fn, så ha Sagna som back-up till Eboue, kan nog vara gott åt honom en tid. Och sälj för f-n Almunia, Denilson och Walcott och köp in spelare som kan hålla ihop det mentalt när det vankas stormatch, bryr sig om att ta hemåt löpning och som kan hålla bollen framför sig i max fart. Pinsamt att se dem försöka varje gång och hela tiden vika ner sig på ett eller annat sätt.

    ReplyDelete
  2. Nej, Walcott är fortfarande en jättetalang. Hans skador är nog största anledningen till hans formsvacka. Han kommer igång snart!

    ReplyDelete
  3. Om jag inte minns fel har killen alltid haft problem med att få med sig bollen när han sätter fart. Kan det va så svårt att kolla hur Henry gjorde när han sprinta med bollen under kontroll? Walcott lyckas ju alltid springa ifrån bollen...löjligt!

    ReplyDelete