Welcome to

Welcome to

Wednesday, February 17, 2010

Inför Porto

Idag är det match

Jaha, det var därför Wenger höll på skadeuppdateringen. Gallas borta, Arshavin borta, Song borta, Eduardo alltid borta, Almunia borta. Det är de nya skadorna från Liverpool. Inte helt ok. Att en eller ett par försvinner kan man räkna med men att ryggrad med Gallas-Song-Arshavin försvinner sprider försvagningen i varje lagdel i Arsenal. Mycket mycket oroväckande säger jag. Plötsligt får matchen en helt annan inriktning. Plötsligt känns ett oavgjort resultat som prio1. Plöstligt känns det som om Europa kan vara kört efter ikväll. Nej, riktigt så illa är det inte. Men det är oroväckande. Porto är ett lag som är oerhört svårt att bedöma. Porto slog Atletico Madrid lätt 2 gånger och Apoel lätt 2 gånger samtidigt som man förlorade mot Chelsea 2 gånger. Men det har vi också gjort. Tittar man bara på papperet så bör vi ha ett bättre lag men Porto är ett bra lag, bättre än framförallt svensk media tror.

I alla fall. Det troliga idag är väl att vi ställer upp en aning mer defensivt en vanligt. Jag tror vårt 4-3-3 kommer mer att likna ett 4-5-1 idag med Eboue på högerkanten och Rosicky eller Nasri till vänster med en högt hoppande dansk på topp. Det kan också bli Nasri och Rosicky på varsin kant. Nu till dagens nöt när det gäller uppställning. Naturligtvis borde ingen vilja att Den*lson spelar. vilket ger oss bekymmer på mitten. Diaby kan spela där men är för bra framåt, likaså Fabregas. Ramsey är egentligen lite för klen och Eastmond är inte bra nog. Alltså. Lösning? Jo, Eboue. Han spelade där några gånger under försäsongen. Han vet hur man försvarar och Rosicky, Nasri kan lätt spela varsin kant. Nu tror jag ju Wenger väljer att spela "honom vars namn jag inte vill nämna". I vilket fall som helst tror jag Wenger vill satsa på att ha mycket folk runt bollen, hålla den inom laget, på så sätt släpper vi inte in något. Skulle han mot förmodan välja att satsa lite framåt så är ju Walcott på högerkanten ett alternativ som kanske är lite oväntat. Porto är inte lika brutalt fysiska och har kanske inte läst sönder Walcott redan vilket skulle kunna ge honom lite större möjlighet för framgång i en match som kvällens. Frågetecken finns också för Campbell och Fabianski. Det är hetluft nu så det är upp till bevis. Fabianski behöver bevisa att att han kan bli något, Campbell behöver bevisa att han fortfarande är något. Vi får se, jag tror, eller jag menar, jag önskar:

                   Fabianski
Sagna-Campbell-Veramelen-Clichy
                     Eboue
            Fabregas-Diaby
  Walcott                          Nasri
                   Bendtner

Jag hoppas såklart på seger. Framförallt hoppas jag på att vi gör mål. 1-1 är bra 2-2 är bra men en seger är att föredra såklart. Men jag tror Wenger tänker 180 min. Håll ställningarna första matchen så tar vi dem hemma. För min del är det att ta lite stora risker.

Kom igen nu!!

Gunners!!

//swearse

Ps. Jag vill också tacka Viasat och Karin tror jag det var för att hon tar sig tid och förklarar läget och framför allt att hon läser bloggen. De behöver lite mer Arsenal-support på Viasat. Men som försvar så är 159 kronor i månaden för i snitt 1 Arsenal match per månad tyvärr inte billigare för min del. Men visst.........det finns ju de som vill se andra matcher också :-). Hade jag inte kunnat se matchen hos vänner så hade jag naturligtvis betalt. Arsenal har inget inget pris. Tack i alla fall. Ds.

3 comments:

  1. Sugen på att joina er till matchen, synd bara jag har grejor att göra imon :( blir nervös av alla skador. Sen har väl Porto riktiga fina stats på hemmaplan. Jag hoppas på den där äckliga dansken.

    Gunners!!

    ReplyDelete
  2. Man blir ju helt galen på alla skador. Vad håller vi på med?

    Ska bli skönt att äntligen få se en Arsenal-match. Man har ju levt på moln sen Liverpool.

    Nu ska jag ladda upp inför matchen med ett splitter nytt Kanonmagasin=).
    Jag tror vi tar Porto med 0-1. Fab slår in en retur från Dansken. Det målet ska jag fira med att dricka whiskey i mitt väldigt fina glas med Gunners vackra märke på som jag fått av tjejen.

    Kom igen nu Gunners!!

    //Dave

    ReplyDelete
  3. skulle faktiskt vilja säga att Almunia har mer att bevisa än Fabianski. Fabianski har inte gjort bort sig i någon match han har fått spela. det handlar om att han ska få chansen när Wenger inser att Almunia suger helt enkelt

    ReplyDelete