Welcome to

Welcome to

Sunday, February 28, 2010

Lycka till Ramsey + nu har vi häng

Jag vill bara poängtera innan vi går vidare till någonting hur hemskt det är med en sådan skada som Ramsey råkade ut för. Bortsett alla lagtillhörigheter är det fruktansvärt att 19-åriga killar ska behöva råka ut för skador som dessa. Men innan jag går in på egna åsikter kring detta vill jag bara först och främst önska Ramsey ett snabbt och gott tillfrisknande.

Nu till åsikter. Det är rent ut för jävligt att Arsenal ska råka ut för sådant här hela tiden. Jag nämner Daiby, Eduardo, Ramsey och Clichy som alla fått benbrott pga av tuffa fula tacklingar. Jag håller precis med Wenger och Fabregas. De menar att vi i Arsenal är inte tillräckligt skyddade mot sånt här spel. Lag går medvetet in och spelar fysiskt fult mot Arsenal för att rubba vårt spelsätt. Det är fine, det är taktik men det måste vara upp till domare att sätta galna tacklingar som direkta röda kort innan sånt här händer. Det är horribelt att vi ska behöva ha årslånga skador på nån spelare varje år på grund av att andra lag tillåts sparka efter oss som galningar. Skämmes ta mig fan FA och domarkåren.

När jag ändå är inne på domare kan man ju konstatera att när Delap spelar är det helt ok att en fotbollsmatch bara spelas 75 minuter. Jag klockade tiden i första halvlek. Inte mindre än 6 min och 14 sekunder la delap på att förebereda sig för inkast. Pinsamt, skandalöst och regelvidrigt. Skämmes ta mig fan FA och domarkåren.

Nu lite till matchen som sådan. Arsenal ska också skämmas som inte efter så många matcher lär sig försvra mot inkasten. På första målet stirar Song på boll och Eboue smyger upp för kontring, själv kvar på bortre står Nalle Pugh och petar in den. Skämmes ta mig fan Arsenal.

Det blir alltid så skumma matcher mot Stoke. Det tar evigheter vid varje inkast vid ligger oftast under efter 20 min och de maskar hela tiden. Jävligt skumma matcher bara.

Sedan ser det inte heller speciellt bra spelmässigt men planen var ju i katastrofalt skick så det var inte så lätt att spela fotboll på den. Men man ser tydligt varför Wenger måste spela Bendtner i alla matcher nu. Hans mål var ett typiskt "enkelt mål", sådana som Arsenal behöver. Ett inlägg från ett ganska mediokert läge, men vår striker är bra på huvudet och lyckas få den välplacerad. 1-1. Därför borde Wenger lagt pengar på en striker i januari som erbjöd samma saker som Bendtner fast lite bättre.

Sen måste jag gnälla lite till på doamren. Han missar en solklar straff när ramsey fälls och han varnar Song för att driva ut en Stokespelare istället för att ta bollen först. Då vill jag påpeka att det är just det spelet som motståndarna satt i system att använda mot exempelvis Walcott, vilket Walcott får kritik för. Han slår bollar förbi dem och löper, istället för att springa med knuffar de undan Walcott och tar sen bollen. Då är Walcott klen, Song gjorde likadant och blir varnad. Det säger en del om hur fördomsfulla domarkåren är. De påverkas kraftigt av medias vinklingar av spelares egenskaper.

Sen kom skadan och allt blev ännu konstigare. Visst, Shawcross blev ledsen men stå för vad du gör jävla gnällspik. Stoke hade medvetet taktiken att tackla hårt  fult och då händer sånt här. Stå upp mot er manager och påpeka att ni är fotbollsspelare om ni inte kan stå för konsekvenserna. Skyll inte på otur när ni medvetet spelar grisfotboll. Skämmes ta mig fan Shawcross, Pulis, Stoke, Bolton, osv.

Spelarna var klart medtagna i båda lagen efter skadan och hela matchen gick liksom som i dvala. Plöstligt petar Bendtner upp bollen på handen och det är straff. Fabregas visar kyla och matchen är säkrad. Oerhört kraftfullt och starkt av vårt Gunners. Den här matchen ska vi vara stolta över.

Ser man till den närmaste framtiden ser det spännande ut. 2 poäng upp till United och 3 kvar till Chelsea. Nu är vi tätkänning. Det är bara att tugga på nu. Förhoppningsvis kan laget stärkas av Ramseys skada och visa att man vill klara titeln på sitt sätt. Vilket nu hade varit ännu mer storartat än tidigare.

Ser man på lång sikt är en sådan här skada kanske just det som skulle kunna knuffa Cesc över gränsen och bestämma sig för att lämna Arsenal. Spel i regn och rusk på dåliga planer i ett 4 gradigt England med risk för att få benen avsparkade är inte för alla människor den fotbollsdrömmen man längtar efter. Risken är att spelare som Cesc snart kommer på det.

Nåväl. Seger igår. Härligt. Trist med Ramsey och det lägger sorti på hela stämningen men vi får glädjas över att läget faktiskt ser fantastiskt bra ut just nu rent tabellmässigt. Nu är det lite låtsasuppehåll för träningslandskamper och vi får hoppas att inga nya skador dyker upp. Det har vi inte råd med. Inte ens nästan. Nästa match är om en vecka igen och nu är det bara att ladda för fullt inför varje kamp. Alla matcher kan ta oss uppåt.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment