Welcome to

Welcome to

Thursday, May 13, 2010

Spelare-mittfältare

Song: Wengers vagel i ögat på alla dem som inte tror på hans förmåga att se kvalitet i spelare. Song var i flera år en ointresserad, kantig och fullkomligt värdelös spelare i Arsenal. Folk skrattade åt mikrofonfrisyren som lallade omkring på plan utan mål och syfte. Nu är han inte en av världens bästa defensiva mittfältare men i Arsenal med tanke på konkurrensen en fullständig nödvändighet. Hans fysiska närvaro hans pliktrogna inställning och en höjd kvalitet på alla plan gör honom till en mycket bra och viktig spelare. Jag skulle nog fortfarande vilja köpa en spelare på hans position, antingen en spelare som konkurrerar ut honom eller en spelare som är ersättare till honom.

Denilson: Denna katastrof till människa. Jag orkar inte ens bedöma honom. Han är dökött så lasta av honom snälla Wenger. Långsam, lat, dum. Inga bra egenskaper hos ett ankare.

Ramsey: Den unge mannen från Wales hade precis börjat få chansen när vår skador tog u sin rätt. Men hann inte spela mycket innan Shawcross-jag-är-ingen-mördare-trots-att-jag-mördar tacklade sönder säsongen och eventuellt nästa för Ramsey. Det finns dock goda tecken hos honom. Han kan vara den, ursäkta kråka, Lampard-typen vi skulle behöva jämte Cesc. En typisk box-box-player med god potential. Målfarlig, passningssäker och ett gott öga för fotboll. Sen dumpade han ju United för vår skull. Det är nästan värt startelvan bara det.

Merida: En uppenbar talang men som lika uppenbart kommer att lämna oss kontraktlös till sommaren. Varsågod för pengarna och erfarenheten Merida. Hoppas du blir en medelmåtta som Reyes.

Diaby: Detta mirakel och mysterium till fotbollsspelare. Jag tillhörde kategorin som hatade honom i höst, sen fick jag erkänna mitt misstag och älska honom för att sedan återgå till nån form av tveksamhet gällande den gänglige fransmannen. Vad ska man säga. han är antingen otrolitg bra ellerotroligt dålig. Men för mig är det ganska uppenabrt att han behöver en spelare jämte sig som storspelar för att han ska vara bra. Han behöver en Nasri i storform eller en Cesc i alla former. Då får han utrymme att driva boll och var bra. Men han kan absolut inte leda ett mittfält på egen hand och det är lite oroväckande. Men med tanke på hans skadehistoria och tidigare prestationer är ju detta ett klart steg framåt.

Nasri: Jag vet att Wenger ser honom som en av yttrarna men jag ser honom som en spelfördelare på mitten. Hans säsong har tyärr präglats av hans benbrott. Ingen försäsong och flera månader skadad. Det påverkar naturligtvis vem som helst och han fick dessutom ganska tuff press genom att å ta över rollen som den magiske Fabregas. Det är inte lätt att axla den rollen. Han är också fortfarande ung och kommer att bli en värdefull tillgång i Arsenal. Han kan tvärtemot Diaby ta ansvar och ta tag i ett lags spel. I sina bästa stunder har jag tänkt tanken att "ha, sälj Cesc för 60 miljoner pund, vi har Nasri". Såklart har den tanken ganske snabbt ersatts med förnuft och Nasri har ofta visat att han inte har samma jämna standard. Men med tanke på omständigheterna har han haft en bra säsong och vi ser fram emot ny äventyr med Nasri.

Rosicky: Jag orkar inte kolla men jag antar att han inte startat mer en högst 10 matcher i år. Och det är anmärkningsvärt för en spelare som innan dess varit skadad i nästan 2 år. Har vi betalt och väntat på Rosicky i två år för att spela honom som "last resort". Han har spelat alldeles för lite för att göra en vettig bedömning och jag är väldigt tveksam till hans framtid. Han har en egen plats på läkarstationen och gör ingen lycklig när han spelar. Ska vi behålla en 29-årig spelare med de egenskaperna?

Cesc: Han är vår kapten, han är vår ledare på och utanför plan. Han har gjort 19 mål och 17 assist. Han är en av världens bästa mittfältare och han är värd det understöd han förtjänar. Han är värd att Wenger splashar lite cash på ett bra lag och inte bara på talang. Cesc har verkligen varit lojal och ingen kan någonsin anklaga honom för att inte ha gjort sin plikt mot Arsenal. Detta har varit den bästa säsongen i Arsenal för hans del och den har varit fantastisk. Med Cesc på plan kan Arsenal vara ett världslag med Cesc utanför kan vi utmana. Det är skillnaden.

För er som vill ha nyheter rekomendera jag google :-). Nej men det mest intressanta som hänt är att Wenger har sagt att han ska behålla de offensiva krafterna och tillsätta en spelare (Chamakh) sedan ägna all kraft åt att förstärka defensiven. Det är ju bra. Exakt vad det innebär med spelare och vilka positioner det blir kan man ju spekulera i. Målvakt givet. Mittbackar är ett måste. Gärna en defensiv mittfältare. Men jag återkommer i ämnet.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment