Welcome to

Welcome to

Tuesday, May 11, 2010

Utvärdering

Det är inte lätt att formulera sig för en utvärdering av säsongen. Men jag börjar idag med att utvärdera hur laget presterat och resultaten. Spelarna tar vi imorgon.

Wenger sa i början av säsongen att vi skulle döma honom i maj. Nu är det maj och nu ska du dömas Wenger. Visserligen har vi haft otur med skador, men det är också uppenbart att Wenger övervärderat sin trupp. Vi saknar kvalitet i alla lagdelar och all skuld ligger på Wenger. Vi behövde spelare i augusti men Wenger väntade, vi var i akut behov av spelare i januari men Wenger väntade. Och nu står vi här utan titlar, med en ligaavslutning med 4 poäng av 15 möjliga och återigen med en stor klyfta mellan "Wenger-knows-brigaden" och "nu är det no-brigaden". Själv står jag mitt emellan. Wenger introducerade ett nytt spelsystem, ett "Barca-system" som tog fin form i början. Men den press som man hade på bollhållare första 10 matcherna dog ut och försvann helt och hållet. Varför det? Och varför introducerar man ett spelsystem som spelarna uppenbarligen inte behärskar? Läs Denilson, Diaby.

Wenger har ett lag fullt av spelare som inte vunnit någonting under hela sin karriär. Ändå har vi en av de högsta lönecheckarna varje år. Varför det? Om man inte värvar dyra, etablerade spelare varför betalar vi då lika mycket pengar som de som har dyra etablerade spelare? Borde inte det hänga ihop. Har vi unga lovande spelare som är chansningar i månt och mycket, borde vi inte då betala spelarna som unga lovande chansningar? Borde inte då de spelarna som visar sig vara undermåliga och för dåliga får bevisa sin kvalitet innan de får nya välbetalda kontrakt? Jag ställer mig väldigt frågande till hur Wengers filosofi egentligen håller ihop. Han försöker övertyga oss att spelarna är världsklass men jag har tittat på fotboll i 30 år och spelat själv. Jag ser väl själv att Fabianski, Almunia, Denilson, Diaby, Eduardo och Vela inte är världsklass och det ser alla andra Arsenalsupportrar också. Så varför nedvärderar Wenger fansen och tror att vi inte ser att han ljuger. Han kan säga att spelaren är talangfull och att han tror på dem men att säga att de är världsklass när de uppenbarligen inte är det är bara fånigt. Jag tycker om ni inte brukar göra det att ni ska läsa Le Grove och Arseblog idag. De kommer fram till mer eller mindre samma sak. Det är dags för Wenger att köra med raka rör. Säg att vi inte har råd att köpa spelarna, säg att vi tänker spara men låtsas inte att de spelarna vi har är fulländade för det ser alla att de inte är.

Lagets resultat  är i slutändan ett gott resultat. Vi förlorar mot Barca i CL. Ja, vad ska man säga, en förlust mot Barca kan inte ses som en underprestation hur mycket man än vill. Vi hamnar vidare trea i Premier League vilket jag har sagt många gånger är ett resultat jag hade tagit innan säsongen utan att tveka. Vi åkte ganska tidigt i Ligacupen och ganska tidigt i FA-cupen. Ligacupen får vi räkna med, ibland fixar ynglingarna det och ibland inte. Tyvärr tvingade skador och matchschema fram ett lite väl dåligt lag mot Stoke i FA-cupen och därför åkte vi ur där också. En titel där hade varit möjlig men så blev det inte. Men resultatmässigt anser jag mig ändå ganska nöjd.

Man måste till nästa säsong fundera på varför vi har dubbelt så mycket skador som Chelsea, varför våra spelare har en inställning som emellanåt är bedrövlig och vilka spelare som egentligen håller måttet för Arsenal. Gazidis måste fundera på om klubben har råd att inte vinna titlar, om de tomma stolarna på Emirates ska fyllas med fotbollskåta kapitalister eller av Arsenalfans som stöttar sitt lag. Vi gör en bra säsong men frustrationen är stor för alla vet att med vettiga värvningar, bättre inställning och mindre skador kunde vi varit högst upp. Skador kan vi skylla på otur men inställning och kvalitet kkunde vi haft men Wenger valde bort det. Det svider.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment