Welcome to

Welcome to

Saturday, July 31, 2010

Inför Milan

Idag är det dags för ett rejält möte och det är härligt. Innan vi går på dagens match så vill jag kommentera Wengers presskonferens igår. Han verkade allmänt lite grumpen och trött på att redan få utstå kritik. Men jag tycker de är befogad.

Gällande Cesc så är han glasklar. "Cesc har kontrakt 5-6 år till och vi har ingen anledning att sälja" "Om du inte vill sälja ditt hus förhandlar du inte med en eventuell köpare, vi ska inte sälja Cesc"
Glasklart, hoppas bara Cesc har accpeterat detta.

Däremot säger han en massa tråkiga saker. Tex: "We are not close to signing anyone", "Money will not be an excuse" osv. Ok, men om pengar inte är ett problem så tycker jag det är dags att handla. Om vi är inne i augusti och inte är nära att signa någon och bara har 3 mittbackar så borde vi fundera på varför vi inte är nära. Ska vi behöva vänta på att Wenger ska fynda på rean de sista dygnen i augusti. Jag tycker inte vi ska behöva ha det så.

Annars gav presskonferensen ganska lite egentligen.

Vi möter Milan idag och även om det är i Emirates Cup så kittlar det lite i alla fall. Emirates är ipplagt på så vis att 4 lag möter vardera 2 lag och sedan räknar man ihop resultatet i en tabell. Seger ger 3 poäng, oavgjort 1 poäng och det något speciella är att man får en poäng även för ett gjort mål vilket ska gynna anfallsfotboll.

Jag hoppas vi får se Chessney provas som målvakt, jag hoppas Koscielny får ett test som mittback, att Chamakh får spela mot ett rutinerat Milanförsvar. Att Frimpong och Wilshere får tampas mot ett rutinerat Milanmittfält. Jag vill se Gibbs ge Clichy en rejäl match på vänsterbacken. Gibbs kan slå inlägg, det kan inte Clichy. Med tanke på Clichys dalande form så kanske det är dags för Gibbs.

Med tanke på detta vill jag se en uppställning idag  med :

                   Chessney
Sagna-Koscielny-Vermaelen-Gibbs
                   Frimpong
               Wilshere-Nasri
   Walcott                       Arshavin
                   Chamakh

En uppställning som idag kanske är det närmsta vi kommer en bästa-uppställning. Nu vet jag inte hur reglerna i Emirates är om byten. Antagligen får man göra hejdlöst med byten och då är startuppställning inte så relevant. En svaghet som jag ser förutom bredden på backlinjen är högerkanten. Walcott är den egentliga enda naturliga spelaren på den positionen. Och det oroar mig lite. Jag har inte tänkt på det tidigare. Vi har många som kan spela där. Eboeu, Nasri, Rosciky, Chamakh, Bendtner, Van Persie, Wilshere och kanske nån till. Men det är bara Walcott som faller som naturlig ytter även om till och med han önskar spela som toppforward. Så med tanke på det kanske vi borde fundera på spelsystemet. Inte att byta ut det men hur det ska se ut. Jag anser ju inte Walcott vara tillräckligt bra för att ha en given plats i Arsenal medan de andra får tampas. Van Persie har ju spelat mycket där men är inte alls samma spelare som Walcott. Nasri har spelat där men då tenderar han, Cesc och Arshavin alla söka sig i ytan bakom forwards och då tenderar det likadant att bli ganska trångt där samtidigt som flankerna blir lite tomma.

Så kontentan av detta resonemanget är att jag kanske egentligen vill se nån annan än Walcott spela högerytter idag så vi får se hur Wenger tänker sig att det ska fungera där om inte Walcott spelar.

Hur som helst så ser jag fram emot ett något mer allvarligt skede av försäsongen även om vi fortfarande måste komma ihåg att det är fösäsong och träningsmatcher.

För de som vill se matchen så rekommenderar jag streaming genom Veetle, Bet365 eller Unitbet. Själv tänker jag välja Veetle. Har alltid fungerat väldigt bra för mig, med bra kvalitet.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment