Welcome to

Welcome to

Thursday, October 29, 2009

Fru Fortuna på vår sida

Okej. Innan vi tar matchen så ska jag vara storsint. Vi brukar i Arsenal-lägret klaga på nackdelar hos domare osv. Vi har tex en historia mot Liverpool där vi blev utslagna i Champions League bland annat på grund av en soklkart missad straffpå Hleb samt en tveksamt straff mot oss. Så idag får man högaktligen tacka först linjeman som missade att Voronin var på rätt sida och att Senderos räddade med händern i slutet. Jag tycker oavsett vem som råkar illa ut pga felaktiga domarbeslut att det är skit. Jag vet själv hur tokig jag blir och kan förstå ett missnöje hos Liverpool idag.

För övrigt matchen.

Vi var faktiskt bättre än Liverpool. Spelare som Nasri, Bendtner, Eduardo och Gibbs visar att vi har kvalitet. Det är lite hönsigt på många platser, framförallt defensivt, vilket är helt förståeligt pga de unga och orutinerade i laget. Men det är härligt att se hur Ramsey, Nasri, Eduardo och Bendtner ibland sågar sig igenom på inga ytor alls. Eastmod var ju en rejäl överraskning. Men han gjorde det väldigt bra, lite liten och lite klen men vad kan man begära av en 18-åring. Gilbert på högerkanten ser jag inte som redo för spel höger upp än så här och tveksamt redan här. Silvestre och Senderos visar att de båda har egenskaper som är goda för cover-up men jag skulle inte vilja se dem tillsammans mot Torres och Gerrard. Jag tycker fortfarande det är en del av laget där tveksamhet råder, samt defensiva mittfältspositionen. Bara att vi måste sätta in en normalt sett högerback från reservlaget visar att vi har lite bekymmer där.

Annars tycekr jag matchens behållning är att Nasri, Ramsey och Merida alla är ett hot mot Diaby och de borde få chansen. Diaby har haft sina. Det jag rädd för, riktigt rädd är att Wenger ser både Nasri och Rosicky som offensiva yttar vilket för mig är katastrof. De kan klart spela där men att spela Nasri och Cesc i mitten är klart mer lockande. Vilken motor. Rosicky, Fabregas och Nasri kan rotera på de postionerna. Ramsey, Merida och Diaby kan fylla upp när det behövs eller när vi tvingas spela Rosicky eller Nasri högre upp.  En offensiv med Nasri och Cesc i mitten. RvP, Arshavnin och Rosicky framme är underbart. Och då är inte ens Bendtner eller Eduardo med. Där har vi spelare som kan skapa målchans precis när de vill. Ordna upp defensiven och spela hetaste spelarna på rätt plats offensivt och det kan gå riktigt bra i år.
Man kan tänka sig att Nasri sitter på bänken mot Tottenham om han ens är med. Att han spelade 90 igår talar för att Wenger inte tänker använda honom i helgen. Synd. Jag hoppas Rosicky är hel då som han kan spela istället för Diaby. Jag försöker inte förfölja Diaby på den här bloggen men jag tycker han är en cover-up-spelare. Inte startspelare. Och han har fått chansen. Llera gånger om. Det finns fler som är värda chansen.

En annan övrig detlaj som är rolig är att både Cesc och Arshavin verkade vara riktiga engagerade vid sidan om vilket är viktigt. Man måste bry sig annars är något fel.

Okej, nu laddar i alla fall jag upp för en toppmatch i helgen. Med bästa möjliga lag Wenger.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment