Welcome to

Welcome to

Wednesday, October 28, 2009

Inför Liverpool

Man kan säga så här. En match i Carling Cup är aldrig speciellt viktig. Intressant och rolig på många sätt eftersom vi alltid får se ett annorlunda Arsenal. Men idag är det dessutom match mot Liverpool och det gör allt lite extra speciellt. Jag tror inte Liverpool ställer upp med nåt ungdomslag utan ett reservlag med spelare från a-truppen. Det hoppas och tror jag att Wenger gör också. Den enda som kanske hoppar in i en sådan uppställning tycker jag är Cookalong som imponerat och som borde vara 2:a nu efter Song. De tråkiga nyheterna är att Wilshere och Traore är borta. Framförallt tråkigt är det för Wilshere då hans speltid är mcyekt sparsam och en CC-match på Liverpool är ett test av hög rang. En match där Wilshere kunde bevisat att han håller även mot tufft motstånd. Synd för honom och kanske synd för oss.

Det är svårt att inte ta en match mot Liverpool på allvar men samtidigt kan man aldrig kräva att våra ungdomar och reserver ska prestera på topp. Speciellt inte om man möter ett ganska bra Liverpool. Det är nästan omöjligt att förutspå en matchbild då lagen är osäkra och kvaliteten på lagen knappt kan bedömas.
Men ingen kan påstå att det inte är spännande. Jag tror Arsenal ställer upp såhär:

                Fabianski
Gilbert-Senderos-Silvestre-Gibbs
               Cookalong
        Ramsey       Nasri
Merida                     Vela
               Eduardo

Bendtner borde också få plats där någonstans men jag får inte riktigt in honom. Kanske petar han Merida men jag tror Merida spelar av den anledningen att Nicky spelar ofta i PL ändå, Meridas chanser är flerfallt färre och därför är det bättre att spela honom i CC. Möjligt är ju såklart också att Eduardos bräckliga fysik gör att man inte riskerar honom förrän senare och att Bendtner tar den platsen. Jag hoppas dock innerligt att Vela får chansen. Wenger måste spela spelare i ingemansland som Ramsey, Vela, Senderos osv. Jag tror det är mycket viktigt för framtiden och då menar jag inte om ett par år utan i vinter och i vår. Senderos eller Silvestre måste spela ett par matcher under säsongen i alla fall.

Den stora förhoppningen imorgon är att Nasri ser så pass het ut att man kan spela honom på lördag. Fast jag tvivlar på att Wenger spelar honom onsdag, lördag när han precis kommit tillbaka efter skada. Ultimat är att han spelar en grym första halvlek mot Liverpool, blir utbytt och kör från start mot Hottentottarna. Allt för att slippa se Diaby mot Tottenham. Annars kanske vi har Rosicky också på lördag. Men det är alldeles för tidigt att diskutera nu. Nu ser vi fram emot unga eller gamla men i alla fall hungriga upcomers eller reserver som ska bära våra färger mot Pööl.

Vi får ha en avslappnad attityd till matchen idag. Det går som det går liksom. Vi har tur som kan se den på Canal Plus 2 från start kl 20.45 i alla fall.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment