Welcome to

Welcome to

Tuesday, April 20, 2010

Folk drömmer men jag lever nu

Bloggosfären i Arsenalvärlden fylls av ett moln av teorier, utvärderingar och spekulationer om framtida inköp och spelsystem. Och tro mig. Jag har så mycekt egna tankar om vilka spelare som håller måttet, vilka jag vill ha in osv men jag vägrar att komma med dessa analyser nu. Av åtminstone 2 stora skäl.

1. Vi ska möta Oljepengar City på lördag med aset Adebayor i spetsen.
2. Vi ska nog låta säsongen sluta innan vi utvärderar, det kan bli bättre än vad det är nu och det kan bli sämre än vad det är nu. Låt oss vänta och se.

Med tanke på anledning 2 tillåter jag mig spekulera lite om riskerna med att hamna längre bak än 3:a i tabellen. Vilka är hoten bakifrån då? Jo, framförallt OljeCity och Spurs. Men även Liverpool och Villa sliter frenetiskt för en plats bland de fyra eller åtminstone fem. Tottenham och City har varandra kvar att möta vilket är bra för oss men ger Liverpool eller Villa chansen att få häng på fjärdeplatsen. Det dock trots allt så att om Spurs och City vinner sina hängmatcher är de bara 4 respektive 6 poäng efter. Och med tanke på att deras röv är jagad av Liverpool och Villa måste de prestera hela vägen.
Arsenal däremot är jag rädd, tappar mer och mer fart eftesom vi lider av besvikelsesyndrom och risk för korthussyndromet, dvs att alla tappar sugen och vi tappar positioner.

Absolut värsta scenario skulle naturligtvis vara att vi hamnar på 5 plats men med tanke på matematiken som jag inte ens orkar räkna på så är den risken tämligen liten. Liverpool kan alltså i bästa fall få 67 poäng, vi har redan 71, Villa kan i bästa fall få 70, vi har redan 71, City kan få 74 och Spurs kan få 76. Det innebära alltså att det bara egentligen är Spurs och Tottenham som kan gå om oss men med tanke på att de ska mötas ska alltså femteplatsen vara långt borta. Ni får tolka siffrorna själva. Slår vi City är det ju skönt i alla fall. För en visnt mot dem och Spurs förlorar mot United så är vi på ganska grön kvist när det gäller 3:e platsen i alla fall. En plats som jag i början av säsongen hade tagit utan att blinka. Så är det med det.

Lagnyheterna inför helgen lyser med sin frånvaro men det är inte så märkligt då det bara är tisdag idag.
Tjatet om Cesc är klart igång. Nån hittar på ett Barcamöte i Marocko och nån annan dementerar. Nån hittar ett citat från Guardiola, nån annan dementerar. Så håller det på och kommer så att göra till augusti stänger. Vi får väl bara förlita oss på Cesc själv som bestämt alltid hävdat att han inte lämnar nästa säsong. Mer kan vi inte göra.

Folk får inte glömma att vi har ett riktigt bra lag, skador och vissa spelares underprestationer har förstört delar av säsongen men vi är inte så långt borta. Se på vår startuppställning. Då tar jag inte med nån av våra målvakter för det kommer att bli en ny. Allt annat är en parodi på ledarskap.

                  Målvakt    
Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy
                     Song
                Cesc-Diaby
Walcott                       Arshavin
                Van Persie

Det där är ett bra lag. Och då är inte Bendtner (9 mål på 12 matcher), Rosicky, Nasri, Eboue, Eduardo, Ramsey nämda. Tänk att få förstärka med en spelare i varje lagdel beroende på förluster. Då kalgar inte jag i alla fall.

Vi måste tro på framtiden mina vänner. Även om det suger emellanåt.

Gunners!!

//swearse

1 comment:

  1. undrar om målvakt är den enda platsen vi behöver förstärka på? får ju tänka på att Djourou inte har varit skadad nånting nästan försen han paja knät i landskamp. så Möjligtvis en back men annars är det bara målvakterna som har tappat poängen för oss. Målvakt är den svåraste och viktigaste platsen i ett lag enligt mig. har man en målvakt som bara skriker Away!!! så kan man ju inte vänta sig någon direkt säkerhetskänsla ifrån backlinjen? Lehmann kan man definiera med pondus och jävlaranama! han gjorde sina grodor helt klart. men han var 100ggr om inte 1000ggr bättre än vad Almunia är?

    Analys utav våra målvaktsalternativ Vs potentiella målvakts inköp

    ReplyDelete