Welcome to

Welcome to

Thursday, January 28, 2010

1 poäng med mycket att berätta

Ok. Borta mot Aston Villa. 1 poäng. godkänt. Det är inget att säga om det. Ja, vi kunde vunnit matchen med två träträffar men vi kunde också förlorat den. Så det är bara svälja och gå vidare.

Jag vet att jag kan uppfattas som ett pessimistigt svin men det är min blogg och jag skriver vad jag vill. Hade Wenger sagt att vi siktar topp 4 kunde vi vara nöjda. Men han menar att vi siktar på titel, då är det också de kraven vi supportrar ställer.

Problem 1: Vermealen med ett eventuellt brutet ben. Katastrof. Campbell var ok men ordinarie i Arsenal. Nja. Silvestre, aldrig i livet!!!

Problem 2: Vi har ingen målvakt sedan tidigare och nu har vi ingen vänsterback. Ashley Young lekte med Clichy och det är oroväckande att vi har ett lag fullt med vänsterbackar där ingen är bra på att vara just back.

Problem 3: Denilson är en hyfsad spelare och det är Ramsey också. Men när vi spelar ett mittfält med 2 hyfsade och en bra spelare blir den bra spelaren tvungen att hjälpa de andra och alla blir medelmåttor. Både Ramsey och Denilson tappar mycket boll och är väldigt felplacerade vid massor av tillfällen. Det var oataliga gånger som man såg Cesc borra ner huvudet och löpa i full fart hem för att hjälpa till. Det är inte hans cup of tea. Man kan spela Song och Cesc och sedan rotera men vi hade behövt fler färdiga spelare. Man kan ta Chelsea som exempel och missförstå mig inte nu. jag vill inte ha någon av deras hutlösa svin till spelare men se hur de har det. Ett ordinarie mittfält med Lampard-Essien-Ballack. Försvinner en sätter man in Joe Cole, Mikel eller Deco. Det försvagar, men inte så mycket. Våra reserver är ofärdiga talanger, det gör skillnad. Kolla trupperna i United och Barca. Det är ju dem Wenger säger i vi ska slåss med. Säg att vi ska slåss mot City, Tottenham, Villa. Ok fine, då får vi leva med truppen men ska vi vinna mot Barca, Real, United, Chelsea, Inter. Då spelar man inte Eastmond mot Everton. Så är det bara.

Problem 4: Såg ni hur mycket mer bollar det fastnade på motsåndarnas planhalva när Bendtner kom in. En ringrostig, inte speciellt fantastisk dansk fotbollsspelare (ännu) kom in och gjorde mer nytta under en halvtimme än vad Eduardo gjort på 10 matcher. Även om Bendtner inte lyckas med allt så är han jobbig i luften, stark i kroppen och allmänt besvärlig för backlinjen. Det är inte Eduardo även om han också är en ok spelare. Borde vi inte ha en ritkigt bra striker istället?

Problem 5: Jag kan se att Milner, Young, Agbonlahor och till och med självmåls-Dunne skulle kunnat ta en plats i Arsenals 11 igår. Är det verkligen så vi vill ha det? De tre första är engelska fullblod som har alla erfarenheter som behövs för Premier League. Överpris?, ja kanske, men vad är en ligatitel värd då?

Kontentan: Samma problem som hela säsongen. Vi har inte tillräckligt bra spelare i truppen. De stabila pjäserna är för få och de unga talangfulla är för många. Jag vet, jag vet. "Döm i maj". Vi ska vänta och se. Men det är så frustrerande. Hade vi haft en bra defensiv mittfältare och en striker till hade vi vunnit igår. Men vi envisas med att spela dussinlirare i förhoppning att de ska förvandlas till guldkorn.

Men som jag skrev i början att 1 poäng borta mot Villa är ok. Det är bara det att vi hade kunnat vinna matcherna och jag är rädd att Cesc och Arshavin känner likadant och undrar innerst inne varför en storklubb "medvetet" väljer att inte vinna.

Chelsea vann igår och drar lite i tabellen men det är inte så mycket att oroa sig för. De tappar poäng igen. Det viktiga nu är att Vermaelen bara har ett blåmärke och att vi inte viker oss mot United. 0-0 mot Villa och stryk mot United. Då finns risken att vi lägger ner och självdör. Jag hoppas Vermaelen spelar, jag hoppas Song spelar och jag hoppas Bendtner spelar. Och inte att förglömma. Wenger har fortfarande 3 dagar på sig att lösa brister i truppen. Jag tror inte det händer men vem vet.

Läs även Arsenal Action för att se precis hur jag menar. Eller läs själv den alltid klockrena Arseblog.

Säsongen lever, var glada för det. Vi kunde vunnit igår, var glada för det. Bendtner är tillbaka, var glada för det. United hade en galen match mot City igår, kanske kan vi vara glada för det.

Gunners!!

//swearse 

No comments:

Post a Comment