Welcome to

Welcome to

Sunday, January 31, 2010

Inför United

God "Clash of the Titans"-dag

Innan vi börjar ska jag bara länka till en story som hävdar att Van Persie är redo för spel om 7 veckor. Vore ju bra men jag är tveksam.

Wengers presskonferens gav väldigt mycket som inte hade med United att göra. Framförallt om det faktum att Liverpool och United står på ruinens brant och egentligen finns bara 2 alternativ. Skaffa SugarDaddys eller acceptera sportsliga motgångar. Får Platini dessutom igenom sin en klubb får inte gå back 3 år i rad så kan man inte ens använda SugarDaddys vilket ger Chelsea och City foten också. En intressant utveckling som borde hända. Det finns inga föreningar eller företag som tillåts bygga luftslott på samma sätt som engelska fotbollslag. I de flesta länder är det olagligt att bedriva verksamhet på det sättet. Lån baserade på 5 års framtida framgångar är bara löjligt. Problemet är väl att reglerna kring SugarDaddys blir tvetydig och kan kinggås men visst. Villa man hålla på en klassiks brittisk klubb som styrs av JallaBallaHallal eller UmpaBompaLimpani som egentligen inte ens vet vilket lag de finansierar. Jag hittar inte länken nu men kommer ni ihåg intervjun med Citys ägare där han säger att de vunnit CL många gånger och har en starkt position i toppen av ligan. Han trodde alltså att han köpt Man Utd. Vill man ha såna plastägare???

Arsha pratar om att det engelska dommarklimat har två sidor. Han gillar att man inte blåser för minsta kroppsberöring men att det samtidigt ibland ger fotbollen fel ansikte. Jag håller med till 100%. Jag ser en del spansk fotboll, inte så mycket måste jag erkänna och jag blir alltid irriterad över hur sönderblåsta matcherna är och hur spelare tror att luftdrag är en anledning till frispark. Samtidigt som jag i England blir irriterad över hur snygga dribblingar och kombination lätt kan sabbas genom att helt sonika knuffa omkull spelaren utan bestraffning. Jag anser att ingen av de båda lägena är ultimata utan att en kombination vore bra. I England måste man sluta tro man är så tuffa bara för att man kan välta en spelare och i Spanien måste de sluta vara fikusar och testa att stå upp även om man har en spelare inom en meter ifrån sig. Vad man än tycker så är det märkligt att domarnivån kan skilja sig så mycket och konflikter uppstår naturligtvis i Champions League.

Ska vi tänka lite United nu då. Ja, det har inte varit så mycket "Clash of the Titans" på senare år. Vi har helt enkelt inte varit tillrcäkligt bra, det är bara att erkänna. Vi får hoppas att Arsenal rycker upp sig idag. Jag skulle vilja se en liten korrigering i spelsystemet idag. Våra ytterbackar kommer att behöva lite assistans idag och vi behöver framförallt få hålla bollen längre stunder än mot Villa. Nyckeln till detta är att låta Rosicky och Arshavin ha sina utgångspositoner lite längre ner i banan. På så sätt kan vi behålla bollen kontrollerat genom en hiskelig massa spelalternativ och defensivt understöd.. Vi kan också alltid slå en boll på Bendtner, jag utgår från att han spelar. Han skyddar den och låter Arsha, Rosicky och Fabregas komma upp i banan. Troligen väljer man också Denilson på mitten istället för en mer offensiv Nasri. Det hade varit roligt med Nasri men antagligen ber man Song och Denilson hållar ställningarna bakåt så Fabregas, Rosicky, Arshavin och Bendtner kan anfall i lugn och ro. Det är då Fabregas blir som vassast.

Jag kan också tänka mig att Vermaelen faktiskt spelar idag.

Det viktigaste är dock att ta tag i matchen och kontrollera den. Varken vi eller United är vana eller kan försvara så därför vinner det lag som har bollen. Likadant om vi tar ledningen. Börja vi backa hem då är det kört, Arsenal kan inte backa hem. Kom igen nu för helvete.

Laget:

                  Almunia
Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy
                    Song
            Cesc-Denilson
    Rosicky               Arshavin
                 Bendtner

Be till fotbollsgudarna nu. Det är de onda mot de goda. Gladfotboll mot maskin. Fantasi mot plikt. Vi mot dom. Gunners mot Manure.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment