Welcome to

Welcome to

Monday, March 29, 2010

Dags för Barca

det är dags att släppa B´ham. Jag orkar inte höra Wenger skylla på planen eller tufft spel. Enda anledningen att det blev 1-1 är för att Almunia är en klant och för att vi sumpar de chanser vi får. Bättre spelare hade löst den frågan.

Hur man än mår och hur tråkigt det än känns är det nu dags att gaska upp sig och förebereda oss för Barca. Jag går in i den matchserien med inställning att vi inte kan förlora. Åker vi ur mot Barca så går det precis så som man kan förutspå. Ger vi dom en match är det bra, slår vi ut dem är det succé. Det är inte för att tona ner förväntningar, det är att vara realist. Skulle vi dessutom tappa Cesc och Diaby som är tveksamma så har vi ännu mindre att hämta. Jag tänker idag jämföra lagen. Dels position för position och sedan duellerna mot varandra. Jag får utgå från att Arsenal spelar med Daiby och Cesc. Sedan tror jag Guardiola väljer att spela Pedro istället för Henry. det är svårt att förutse hur Henry ska prestera mot Arsenal, bättre att spela en annan.

Lagdelar:
Almuna - Valdes: Valdes är ingen världsmålvakt men jämfört med Almunia är han en mur.

Sagna - Alves: Alves bättre offensivt med hästlängder, ganska jämt defensivt.

Campbell - Puyol: Puyol är klart bättre men inte lika dominant som för ett par år sedan.

Vermaelen -Pique: För mig är Vermaelen bättre men det "sägs" att Pique blommat ut sen United tiden.

Clichy - Maxwell: Ganska dött lopp. Ingen är en klippa bakåt precis.

Song- Toure: Jag skulle faktiskt kunna påstå att Song är lika bra.

Cesc-Xavi: För mig är det oavgjort. Hade Cesc spelat i Braca och Xavi i Arsenal hade det varit Cesc som var ordinarie i Spanien och inte vice versa. Kvaliteten är densamma.

Diaby-Keita: Keita är en mer färdig spelare men Diaby gör ibland helt galna matcher. Kan vara oavgjort i bästa fall.

Nasri-Messi: Ledsen Nasri, det spelar ingen roll i vilken form du är. Messi slår alla.

Arsha-Pedro/Henry: Om Arshavin skärper till sig och inte missar så mycket är han klart bättre.

Bendtner - Ibra: Nej du Bendtner, där har du inget att hämta. 

Summa: 2-6 till Barcelona med 3 oavgjorda platser. Fan också. Och då är jag positiv.

Dueller:

Almunia-Valdes: Samma sak. Almunia är kass.

Sagna-Pedro/Henry: Det skulle faktiskt Sagna kunna hantera. Oavgjort.

Vermaelen - Ibra: Det blir fullt upp men kan gå. Oavgjort.

Clichy - Messi: Ingen tar Messi. Clichy behöver hjälp, hjälp hjälp.

Cesc-Diaby-Song  mot Xavi-Keita-Toure: Det kan bli ett riktigt krig. Nyckeln blir att hålla boll och jag är rädd att Barcas mittfält har bättre felprocent.

Nasri-Maxwell: Den tar faktiskt Nasri. Maxwell är dålig defensivt och jag hoppas vi kan utnyttja det.

Arshavin - Alves: Oavgjort.

Bendtner - Puyol: Du räcker tyvärr inte till Bendtner.

Summa: 1-4 till Barca. Man kan säga att vi står inför en utmaning :-)

Slutsats: Barca har ett bättre lag och är klara favoriter. Detta är det vi måste utnyttja. Spela snabbt, spela avslappnat och håll i bollen. Om vi har bollen har vi chansen. Barca möter aldrig, aldrig lag som har mer boll än dom. Kan vi få dem att jaga skulle vi kunna ha en chans. Maxwell och Alves kan gå bort sig på kanterna. Det kan bli en galen match för vårt enda vapen mot Barca är attack. Och Barcas signum är attack. Det kan bli kaos.

Om nu Wengers farhågor stämmer och Cesc och Diaby är borta blir det värre. Nasri kan ersätta cesc hyfsat och Rosicky/Walcott får spela till höger istället. Men Denilosn blir den som ersätter Diaby och med tanke på hur ofta han tappar bollen eller spelar till fel gubbe får vi svårt att behålla bollen inom laget, vilket är den enda nyckeln mot Barca. De gör inga mål om vi har boll. Det är det enda nyckeln. Jag repeterar. Bollen måste vara vår ägodel, helt och hållet.

Jag hoppas mer kvalitativa nyheter dyker upp imorgon. Vi behöver goda nyheter inför Barca-matchen.

Gunners!!

//swearse

1 comment:

  1. tänkte precis in och klaga på att det var en för sen blogg idag (stör min morgonrutin när bloggen inte är uppe innan 10) men viker mig i saken för det var en jävligt bra analys av kriget som är i sikte.

    Jag blir själv inte rädd av att läsa analysen, mer inspirerad och hoppfull om att våra kära Gunners känner samma sak och inte tänker på ligan överhuvudtaget utan ser detta som en match som inte kan förloras!

    Keep up the good work and gunners forever!

    ReplyDelete