Welcome to

Welcome to

Monday, March 8, 2010

Fabregas eller inte?

Eftersom jag inte vet omfattningen av Fabregas skada ännu tänker jag ta mig friheten att spekulera lite i olika scenarion. Själv är jag av åsikten att ligan är svårare att vinna än Champions League. Varför? Jo, i cupspel är det dagsform, tillfälligheter och skador som avgör vem som vinner. Naturligtvis krävs det i första hand ett riktigt bra lag för att vinna men det är ändå små detaljer som är väldigt avgörande. Dessa små detaljer finns även i ligan men blir mindre avgörande på grund av det långa perspektivet. Mitt exempel på detta är när Monaco mötte Porto i Champions League-final, eller när Grekland vann EM. Det finns otaliga exempel på när klart sämre lag vinner turneringar pga av lite flyt och tillfälligheter som får gigantiska konsekvenser på kort sikt. Alltså rankar jag en ligaseger högre än en Champions League seger. Även om jag såklart drömmer om en CL-buckla.

Anledningen att jag tar upp detta är just Fabregas. En Fabregas som antagligen kan spela mot Porto men kanske skadar sig och blir borta ett par veckor. Ser man då på kort sikt så har vi Hull, West Ham, B-ham och Wolves nästkommande 4 matcher. 4 matcher som vi antagligen borde slå utan Cesc, men.....här kommer mitt men. Om vi förlorar någon av dem är ligan körd, helt säkert körd. Spelar vi Cesc i de matcherna är riskerna mindre för att poängtapp ska inträffa. Alltså borde vi spela Cesc i de matcherna. Spelar han imorgon kanske vi vinner och åker ut mot Barca i kvarten. Har vi då förlorat Cesc och vi tappar mot B´ham så är hela säsongen borta. Det är det jag menar med tillfälligheter i Champions League. jag tänker mig hellre Cesc på bänken och ett mittfält med Nasri, Diaby och Song. De kan absolut slå Porto hemma och då sparar vi Cesc. Att gambla med Cesc mot Porto vore tycker jag att chansa på en chansning, om ni förstår vad jag menar. 

Nu kan det ju såklart vara så att Fabregas bedöms helt ok och att han kan spela. Då bör han såklart göra det. Leder vi med 2 bollar kan vi byta ut honom men med tanke på att Diaby inte spelade hela matchen mot Burnley och att Nasri var grymt bra känner jag mig rätt trygg med dessa.

Jag känner mig dock kluven i mitt eget resonemang. Man kan ju naturligtvis inte nedprioritera Champions League men samtidigt kan vi inte chansa allt på en match. Så jag står fast vid min åsikt. En frisk Cesc ska spela, en skadad Cesc ska inte riskeras. Vi kan slå Porto ändå. En utvilad Arshavin, en hetare Walcott, en stabil Song och dynamiken med Nasri och Diaby kan absolut slå Porto. Om bara Campbell och Vermaelen håller tätt kan vi absolut vinna med ett par bollar. 1-0 räcker men 3-0 i halvtid är tryggt :-). Det är trots allt Arsenal vi snackar om, vi har förmågan att släppa in ett mål när som helst.

Antagligen får vi lite mer nyheter under måndagen. Eller inte. Är Wenger smart mörkar han för Porto om Cesc spelar eller inte. För med tanke på att de la hela sin själ på att stoppa Cesc personligen i förra matchen så skulle Cesc vara eller inte vara gör deras taktik en aning förvirrad.

Vad tycker ni?

Gunners!!

//swearse 

3 comments:

  1. Tycker vi ska vila Fabbe mot Porto. Att slå dom med 1-0 eller mer utan Fabregas borde gå bra :)

    ReplyDelete
  2. Låt honom vara på bänken från början och låt de andra få spela ut mot Porto istället! intressant analys av hur det kan bli om vi spelar Cesc och vinner men han blir skadad. men förhoppningsvis så får han vila imon

    ReplyDelete
  3. Vila honom för PL och ev senare CL äventyr.

    Men jag tänker såhär:
    Vi har en rejält sargad trupp i dagsläget, och kommer vi vinna CL? Föga troligt (tyvärr, hade vart annorlunda med en peakad trupp). Kvart eller semi mer sannolikt beroende på lottning, och som jag ser det har vi större chans på PL, trots att vi måste fölita oss på screw-ups hos Man Ure och Chelski. Bättre då att inte chansa med Fab 4, för att ha honom fit inför senare matcher, som i mina ögon är viktigare. Risken finns ju såklart att vi åker mot Porto, men då tycker jag att 8-del eller kvart, semi, har det någon roll om vi inte går hela vägen? Det jag hoppas på mest är faktiskt att både Man Ure och Chelski går vidare, för då ser PL ännu ljusare ut för oss. Det är ju som historian visat, alltid svårare att kriga på 2 fronter...

    Slutsummering, vila Fab, och skulle Porto göra en hjälteinsats, så är jag inte alltför nedlåten. CL detta år ser jag inte som realistiskt iom hur denna säsong har utvecklats med alla skador. Kanske låter som en pessimist, men jag tycker det är mer realist. Foka på PL, för där ligger vi i baksuget!

    Åsikter?

    ReplyDelete