Welcome to

Welcome to

Tuesday, March 23, 2010

Kommer vi vinna ligan?

Ok. Idag tänker jag jag spekulera i våra chanser att faktiskt ta hem ligan. Igår läste jag nån artikel om att Arsenal inte hade förtjänat titeln eftersom man förlorat båda matcherna mot United och Chelsea. Nu har jag för mig att United bara vann en enda av sina matcher mot Chelsea, Arsenal och Liverpool förra säsongen. Jag kan inte komma ihåg att jag hörde något om att de inte förjänade titeln. Hmmm......har de engelska landslagmän. Ja men då så......det förklarar ju saken.

Det är ju väldigt simpelt. Flest poäng när sista matchen är spelad har förtjänat titeln. När det gäller ligaspel tycker jag inte det är något snack. Tur och otur har spridits ut över 38 matcher. Är man fortfarande i topp då har man förtjänat det, däremot kan jag köpa tillfälligheternas magi i Champions League och cuperna. Lite tur med lottning, en toppmatch vid rätt tidpunkt och plötlsigt är man i final. tänk på Porto 04, tänk Grekland eller Danmark i EM, tänk Sverige ´94. God hand med fru Fortuna under kort tid kan leda till stordåd i cuper men att vinna en liga över 38 matcher kräver stabilitet och kvalitet. Vinner man vinner man välförtjänt.

I alla fall. Så här ser det ut:

Arsenal har: Birmingham b, Wolves h, Spurs b, Wigan b, City h, Fulham h.

Chelsea har: P´mouth b, Villa h, United b, Bolton h, Spurs b, Stoke h, Pool b, Wigan h.

United har: Bolton b, Chelsea h, B´burn b, City b, Tottenham h, S´land b, Stoke h.

Av detta kan man dra slutsatsen att förutom att alla lag naturligtvis är tuffa att möta efterseom det kan handla om Europaplatser eller nedflyttning så är det bara Spurs och City där vi BÖR ha bekymmer. Chelsea har United, Spurs, Villa och Liverpool att slåss mot. United har Chelsea, City, Tottenham kvar. Så eftersom United leder och har enklare program än Chelsea ser jag dem som favoriter samtidigt som jag faktiskt tror att vi kan ta det. Vinner vi alla matcher tror jag vi vinner. Det är jag helt övertygad om. United är 2 poäng före och Chelsea en poäng före om de vinner sin hängmatch. United och Chelsea kan mycket väl kryssa vilket då skulle ge oss ett läge med en poäng Chelsea och på samma som United. United ska möta Chelsea, B´Burn, City och Tottenham under samma period som de har dubbelmötet med Bayern München och det är tufft. Det är klart troligt att de tappar poäng i nån av dem. Inträffar dessa scenarion och vi vinner våra matcher tar vi ligan. Jag hoppas verkligen Wenger präntat in detta i våra spelare så att de inser att det är inte bara möjligt att vinna ligan utan det är till och med rimligt att vi vinner om vi tar full pott. City hemma kan bli oerhört avgörande och aldrig har väl ett Spurs-möte betytt mer. Jo det har det, men viktigt är det. Mycket viktigt.

Domen är alltså. Ja, om vi vinner våra matcher tar vi hem ligan. Det är min slutsats.

Jag ber er bara suga på den här karamellen. Gaska upp er och vara stolta för att ni supportar en utmanare till titeln i världens tuffaste liga.

Som en parantes kan vi okcså konstatera att Arsenal överklagat domen på en match för Vermealen vilket verkar märkligt för mig. FA kommer inte att ta bort minimistraffet, det vore som att officiellt kritisera domaren. Vilket innebär att det hända som jag ser är möjligt är att han får fler matcher och det vore ju jävligt klantigt. Men jag har kanske fel igen. Avstängningar är uppenbarligen inte min grej.

Gunners!!

//swearse

No comments:

Post a Comment